nej udgaven
/danmarktråden/
Other urls found in this thread:
en.wikipedia.org
youtube.com
youtube.com
twitter.com
kan vi lige få kammertonen
ingen gps korer bare mod aftensolen
Tredje för pauludan som kalmarkonung
Godmorgen
Undskyld at jeg ikke har været der til at minde jer om det
Men nu er jeg her! Husk nu!
Havde nær glemt det.
Jeg er på min sidste ol fra boksen
12 håndværkere var en dejlig gave
>12 håndværkere var en dejlig gave
h-hvad?
oops, craft ale
Kraftöl
Thank you!
brrrratatatatata
for 22000 kan jeg skaffe jer en håndpistol
har intet at bruge et våben til
tænk på alle de chips man kunne kobe
m9?
ja
hvis du er i århus/omegn kan du få den billigere
muligvis også andet på lager
har ikke lige brug for en håndpistol lige nu men tak for tibuddet, var det på atlayo du så den til salg?
Jag tar den. Smuggla över bron imorgon. Vi möts utanför polisstationen i uppsala.
h-hvad er det?
i dag vil jeg rydde mit værelse lidt
Det er rart at være ryddeligt
God ide, min ven. Det gjorde jeg i fredags.
en side hvor der bliver åbenlyst solgt hårde stoffer
''Hoj kvalitet Kokaine, Ketamin og Heroin.
>Kokain
1g...700kr
2g...1400kr
3g...2000kr
5g...3000kr
10g...5000kr
>Ketamin
1g...400kr
2g...800kr
3g...1100kr
5g...1500kr
10g...2500kr
>Heroin
1g...800kr
2g...1600kr
3g...2300kr
5g...3500kr
10g...6000kr''
Det var da noget værre noget.
forstår ikke hvordan det kan betale sig at importere cannabis fra californien
skisme også dyrt
godt man slet ikke engang har råd til at være kriminel
Knejter,
Jeg har formået at observere Ceres.
>(*I Pokémonfortællerens stemme* Fortsættes...)
Jeg observerede et stykke af himlen på storrelse med min lillefingernegl i strakt arm over adskillige nætter. Dette er hvad jeg rent faktisk kunne se under de elendige lysforhold forsaget af månelyset.
>(Fortsættes...)
Men ved at bruge 'averted vision' - ved ikke at kigge direkte på det objekt du observerer - kan du fremkalde lyssvage objekter i ydrekanterne af dit syn, som ikke ellers er synlige (Andromedagalaksen kan ses med det blotte oje herude på bohlandet hvis du ved hvor du IKKE skal kigge). Læg specielt mærke til rækken af objekter overst til hojre.
>(Fortsættes...)
Hvis det nederste af de fire objekter overst til hojre (dét, der kun akkurat bliver synlig ved brug af averted vision) forblev på samme plads natten til sondag som den var natten til torsdag ville der være tale om en stjerne - hojst sandsynligt HIP 81393 - og Ceres ville ganske enkelt lyse for svagt til at kunne ses i månelyset. Flyttede objekter sig derimod i forhold til baggrundsstjernerne ville der være tale om en planet.
Billede relateret er hvad jeg så da jeg observerede det samme område af himlen tre dage senere.
>Jeg har formået at observere Ceres.
imponerende
var den sej
Jeg observerer en ceres lige nu
det her
spǿrg mig hvad som helst om oldnordisk
Den gif er rent guf. Sikke et trip man
Hvi tosa nordmädurinn dönsku?
heh
Er lydene æ, o og å til stede?
mær dámar onkuntíð at tosa danskt (t.e. at royna at tosa danskt)
jeg svarer "mja", men det er litt avhengig av hva du egentlig mente.
jeg kan prǿve å gi deg en beskrivelse av vokalsystemet i primitiv norrǿnt og/eller klassisk norrǿnt, hvis du vil det.
mit værelse er ryddeligt
Sejt. Er den lille overst til hojre så en planet?
Ikke ham, men jeg er interesseret
dejligt
nogen her der handler i bazaar? hvis jeg så hvad kober i
>105804165
Det ved jeg ikke om man kan sige. Den lignede en stjerne blandt alle de andre, men processen for at finde den og bekræfte at det var Ceres var rimelig sej. Jeg har kodylt fråderen på, som en gymnasieelev ville have sagt det dengang boomere var zoomere og zoomere så Ramasjang. Jeg foler mig som en astronom fra 1900-tallet.
Det er det lille objekt nederst til hojre. Det fjerde i rækken. (Men nu hvor du gor mig opmærksom på det er det er muligt at det fjerde objekt ikke er synligt hvis der er meget lyst på dit værelse eller din skærm har svagere lysstyrke indstilling end min. Jeg lavede gif'en for nedrullede gardiner).
Rettelse: Det er det nederste af de fire objekter overst til hojre.
Kom med det da, din gæve gut
whaaaat, korer atlayo stadig?
jeg var med da de startede, satme vildt det stadig korer
hvis nu jeg opretter mig, kan du så ikke lige kaste mig en besked?
nej
det også fint, så finder jeg selv rundt
Nåår, det var faktisk også den jeg mente. Det er sgu mega sejt.
Jeg vil også prove en dag når jeg tager til Jylland næste gang, det lyder hyggeligt.
javel... overfladisk kan jeg si at norrǿnt (primitiv norrǿnt) hadde ni vokaler, muligens ti. det er snakk om de fem opprinnelige fellesgermanske vokalene:
>u - a - i - e - o
og fire nye omlydsvokaler som oppstod i sen urnordisk språkperiode:
>y - ǿ - æ - ǫ
det er mulig norrǿnt hadde to ulike y-lyder, men de falt i så fall sammen ganske tidlig. legg også merke til at /e/ var en svært sjelden vokal i primitiv norrǿnt.
for å bruke IPA, kan jeg si at /u/ var [u], /a/ var [ɑ], /i/ var nok [i] eller kanskje [J], e var [e ~ ɛ], /o/ var [o]. /y/ var nok [y] eller kanskje [ʏ], mens /ǿ/ var [ǿ ~ œ], æ var [æ] og /ǫ/ var [ɒ].
hvis dette er uforståelig for deg kan du slå opp alle disse vokalene her:
en.wikipedia.org
så, å-lyden som ble etterlyst kommer da altså fra ǫ-lyden, en vokal [ɒ] som senere utviklet seg til [ɔ]. primitiv norrǿnt manglet altså egentlig å-lyden, eller, rettere sagt, den å-lyden som fantes i vikingtid hadde ikke ennå utviklet seg til det som du i dag vil kjenne igjen som en å-lyd.
vokalene i primitiv norrǿnt kunne være kort eller lange, og de kunne også være nasale. i trykklett stilling forekom kun tre vokaler: /a/, /i/ og /u/. runeskrifta har også kun disse tre verdiene å arbeide med. da er forholdet mellom lyd og skrift slik:
1. a-runa uttrykker tre vokaler: /a, æ, ǫ/
2. i-runa uttrykker to vokaler: /i, e/
3. u-runa uttrykker fire vokaler: /u, o, ǿ, y/
et par momenter til:
1. dansk har fått spesielt mange ulike vokaler i sitt lydsystem, mange flere enn de som fantes i gammel tid.
2. i klassisk norrǿnt hadde den korte æ-lyden nesten forsvunnet. (spesielt i gammelislandsk står den svakt.)
3. vi hadde også tre diftonger: /ɒu, ǿy, æi/. med runeskrift blir de to fǿrste skrevet som "au", den tredje som "ai".
4. vi kan også regne med at /ja, jǫ, joː, juː/ var diftonger, dvs /ia, iǫ, ioː, iuː/. det er trolig at j-lyden [j] stod svært svakt.
Tyd runorna och spå framtiden
>bababiþabonoregrmæðrærubökr
>/i/ var nok [i] eller kanskje [J],
>[J]
Jow Forums liker visst ikke dette tegnet. jaja. får vel dele et skjermbilde av hva jeg prǿvde å bruke der.
Var det dig der var interesseret i et teleskop for nyligt? Har du kobt et?
nej, det var mig, og tror jeg kober messier 5'eren
der kom lige nogle uventede regninger, men jeg har fast besluttet mig for at kobe et teleskop når jeg kan
prover også at lære nattehimlen at kende, men det har været lidt overskyet her på det seneste
>dfn du opdager at billederne bevæger sig
tid til at drikke bajere
Der er et gammelt ordsprog i astronomikredse: det bedste begynderteleskop er en håndholdt kikkert.
Ved dog ikke hvor gældende det bliver de næste par måneder hvor det eneste der bliver at se på er Jupiter, Saturn og 10-15 stjerner. Men generelt set er en kikkert i storrelsesordenen 8x42, 7x50 eller 10x50 god til at udforske nattehimlen.
Jeg bruger selv mine kikkerter langt oftere end mine teleskoper. Er næsten overbevist om at jeg så Ceres med en 8x42 kikkert da jeg forst begyndte at observere den i starten af sidste uge, men Månens fremmarch gjorde det nodvendigt at bruge min Skywatcher ved de efterfolgende observationer.
har avlyst mit hbo abonoment, fordi jeg vil ikke betale på grund af den lave kvalitet game of thrones er blivet.
meget fint
vil du kobe en pistol?
/danmarktrådens/ officielle aftensmad
du skal bruge
>1 pose pasta 500 gram
>1 glas pesto 130-190 gram
>noget kod hvis du er til det
>noget peberfrugt eller parmesan ost hvis du også er det til
sådan gor du
>kog pastaen
>steg kodet og grontsagerne
>hæld vandet fra det kogte pasta
>hæld pastaen over på din pande
>hæld så pestoen på
>bland det hele sammen
voila, og så er der serveret.
i usa koster sådan en fætter kun 3300
Ja. Har du også været i Rema?
drik bajere for satan
i danmark koster den minimum 2 år
våben er antihygge
dette
der kan man bare se forskellen
var du ham der som gik på erhverv's forskole i år 2017-2018
user har sex med sin mor.
Så er jeg hjemme efter en weekend hos mine forældre!
Hold op der er varmt i min lejlighed.
bestilte mad for næsten to timer siden
der er åbenbart maraton, så de har problemer med udleveringen
dode tråden nu igen pga morgenholdet? hold nu op man, jeg er vågen helt til 5:30 og i kan ikke engang stå op og breve lidt?
er det en dansker, eller hvad? jeg tor ikke klikke
velkommen hjem!
er du klar til at drikke bajere og være deprimeret
jeg har opgivet det, venter til valget er slut og de gamle hoveder kommer tilbage
har personligt intet imod at gronlanon holder afstand fra /tråden/
det var ikke for at bringe ham op, men det syntes jeg lige i skulle vide.
Tak, min ven. Har du haft en god weekend?
den har været meget fin, hyggede mig med et par venner i fredags, og så spiste jeg mine tommermænd væk i gårsdagens solskin
hvad med dig?
Den har også været helt udemærket. Jeg er så heldig at jeg også har fri i morgen, så min weekend bliver lige forlænget en dag.
det lyder rart! hvad skal du så bruge din aften på?
kobe chips måske
Jeg skal spille noget CSGO med et par kammerater, og så tænkte jeg måske at se en film, men er ikke helt sikker endnu.
baseret. held og lykke, ven
Det er ummidelbart en amerikaner. Han optog akten i smug. Hans stedfar agere kommentator og er maksimum boomer. Det er fandeme vanvittigt.
vent, så hans stedfar tænder på at blive cucked af sin stedson?
det er godt nok langt ude
>Det er fandeme vanvittigt.
Jaaaeeerhhh nej, det ikke særlig vanvittigt
Se det havde været vanvittigt hvis hunden også deltog, imens de lavede pentagrammer af blod fra en ko
Tak skal du have!
Jeg har været torst hver dag....
ar ge mam?
drik 1000 bajere
Det kan nok være nok ol til at gore mig hydreret igen
15 min. til Lokke vs. Frederiksen på Tv2
kan man se det noget sted på internettet uden at betale?
Jaah, muligvis har aldrig provet det. Men vil ikke diskutere det her, for politiet ser med storre alvor på piratstream end torrents.
Prov at sog dig frem på en dansk tracker.