/egy/

gamal abdel nasser edition

Attached: gamal-abdel-nasser.jpg (600x372, 24K)

Other urls found in this thread:

en.wikipedia.org/wiki/OMEGA_Memorandum
wsj.com/articles/huawei-technicians-helped-african-governments-spy-on-political-opponents-11565793017
youtube.com/watch?v=OWCJnFu9gF0
instagram.com/nour.yasser
twitter.com/SFWRedditVideos

ليتراللي مي

ايه رايك فالرئيس جمال عبد الناصر
وشايف انه يستاهل تريند السخريه اللى على الفيس

تو بي اونست
يس

ليه؟

>تريند السخريه اللى على الفيس
?

>اللى على الفيس

ارجع للفيسبوك

سايب كسم الموضوع وركزت على انى بفتح فيس
كوميكس وميمز السخرية منه على انه فاشل وخسر كل الحروب اللى دخلها

>سايب كسم الموضوع وركزت على انى بفتح فيس

>فاشل وخسر كل الحروب اللى دخلها
وِل ده مش غلط
الحاجة الوحيدة اللي احسبها له هي السد العالي بس ده ميغفرش كل الباقي

و كسم الشتركيه الخلط الكسلانين الفلاحيين ولاد الشرموطه المش بيشتغلو يملو اليلد

معظم الحروب اللى دخلها كانت غصب عنه
وخسرهم عشان جيشنا كان متناك وبيحارب دول عظمى

مشكلته هو انه امم القطاع الخاص كله وسابه للبهايم تديره

ازا السيسي كويس
ليه انا معنديش جيرلفريند

I honestly don't understand why you and the rest of the middle east had such based leaders in the past, but now it's all run by low IQ fanatical retards. Is Nasser popular in Egypt today? Who won't you get a new leader like him? How was he compared to Sadat?

good ideas
bad executions, he is popular yes but he fucked up the country so bad

but hey at least we have Sisi now maybe he will fix it

رئيس فاشل ويستاهل تريند السخريه

Naser is a great leader, are you kidding?
he lost in every single war and ruined the country

Every president we had since Nasser died has been larping as Nasser, except Morsi.

even Nasser had low IQ
kek

انقذ الفلاحين الخولات من الاقطاعيين ووزع عليهم الارض
وهما اللى بيشتموه دلوقتى كسم الضحك

Attached: pepe_basha.png (1507x1135, 473K)

he didn't go to these wars by his well
all our wars were defensive

ليه عيوب ومميزات
اللى بيكرهه شكلا وموضوعا الاخوان عشان كان بينيكهم

هو الفيس كله اخوان يا انون
يخي كسمك انت كمان علي كسم الاخوان
ما تعترفوا انه ابن متناكه فاشل

this

كيك. مش كان إدّا كل فلاح اربعين فدان و كان في فلاحين بيجيبوا بالتسع عيال و كل عيل منهم يجيب خمسة و اربعة و بكدا الأربعين فدان لكل فلاح بقوا فدان و نص لكل فلاح.

كان ديكتاتور ومهد لسيطرة الجيش على مصر وقانون الاستصلاح الزراعى بوظ الاراضى الزراعية وامم القطاع الخاص كله ادى لانعدام الابداع

امم قناة السويس عشان يبنى السد العالى
بنى مصانع وجاب لمصر استقلالها
مفيش حد ناك البلد اكتر من السادات

بس لو كان محمد نجيب نفذ اللى كان عايز يعمله وعمل انتخابات كانت مصر هتبقى فحته تانيه

S H I Z O
H
I
Z
O

كان فيه قانون برة مش فاكر فين بالظبط
لو فلاح مات الارض بياخدها عيل واحد والفلوس بتتوزع عالباقى
عشان الارض متتفتتش

>Gets fucked up by Israel

he is not (for now

also stop you fucking faggot
you trigger him everytime, and you dont have to suffer for it because you dont even understand what he says

>محمد نجيب نفذ اللى كان عايز يعمله
ايه بظبط

why is he like that

كان عايز يعمل انتخابات والجيش يرجع ثكناته
عبد الناصر بعبصه

probably a Jow Forums or /b/ regular
idk he can kill himself for good tho

همممممم
مش عارف و ده كان هيعمل ايه للبلد من توقعاتك
.
..
.
.

كان نفسي الملك يقد

ايوة

>امم قناة السويس
قناة السويس كانت بالاتفاقية هترجع لمصر في الستينات
>عشان يبنى السد العالى
السد العالي اتبنى بمساعدة مادية و تقنية من السوڤييت
>بنى مصانع
أوكيه
>وجاب لمصر استقلالها
أوكيه بس دي برضو كانت هتيجي مع الوقت مع تطور الحياة السياسية و/أو ظهور ملك مش متني

>قناة السويس كانت بالاتفاقية هترجع لمصر في الستينات
>علي اساس

ولما هى كانت هترجع بعد سنة ايه اللى خلاهم يعملوا العدوان الثلاثى
انت بجد متخيل انهم كانوا هيسيبوهالنا

الفلوس بتاعت القناة كانت مساهمه فتمويل السد بعد رفض البنك الدولى

كان هيكون رئيس مدنى وكنا هنخلص من دوامة الجيش اللى مش عارفين نطلع منها
بس الله اعلم كان هيحصل ايه

>أوكيه بس دي برضو كانت هتيجي مع الوقت مع تطور الحياة السياسية و/أو ظهور ملك مش متني
this
عايزين نرجع الملكيه

احا عايز يحكمك تركى خول بيستحقر المصريين اصلا وبيعتبرهم عبيد

متعرفش. حسب علمي كان فيه حسابات تانية للإمبراطورية البريطانية و لإسرائيل و خلافه اللي خلت الحرب تحصل بس مش فاكر.

الأسر الحاكمة مع الوقت بتتشرب ثقافة البلد، ده حصل في أوروبا كلها.

بمب

...

en.wikipedia.org/wiki/OMEGA_Memorandum

wsj.com/articles/huawei-technicians-helped-african-governments-spy-on-political-opponents-11565793017

Employees embedded with cybersecurity forces in Uganda and Zambia intercepted encrypted communications and used cell data to track opponents, according to a Wall Street Journal investigation

تفتكروا مصر بيحصل فيها كدة

Attached: Capture.png (699x404, 145K)

كس أم جمال عبد الناصر, والسادات برضه.

نشر الفلاحين في كل حته في البلد واداهم اراضي زراعيه بوروا نصها عشان يبنوا بيوت وزرعوا النص التاني بطيخ لب وبرسيم عشان بيجيب فلوس اكتر من الزراعات الاساسيه والضروريه للحياه.

الحاجه الوحيده اللي عملها هو انه فشخ الإسلاميين وحتي دي مااقدرش اقول عليه انه انجز فيها لأن طابع المصريين ساعتها كان ملوش علاقه بالدين زي دلوقتي وكان بقالهم اربعين سنه بيهدموا رموز الدين واحد ورا التاني وكان المجتمع متحرر بالنسبه لدلوقتي.

youtube.com/watch?v=OWCJnFu9gF0

ده فيديو عن الحجاب وجمال بيتريق عشان المرشد عاوزه يخلي الحجاب اجباري, وفي الثانيه خمسه واربعين "فلاح" من اللي في الجمهور بيقوله خليه يلبسه هو.

فلاح بيتريق علي الحجاب, أنت متخيل الدنيا كانت عامله إزاي؟
بالمناسبه عيلة المرشد كانوا غير محجبات وكان فيه شيوخ ازهر زوجاتهم وبناتهم غير محجبات, اظن شيخ الازهر ذات نفسه مراته كانت غير محجبه.

أنا دلوقتي بعيد البفكر في الموضوع وحاسس إن جمال مكنش غلطان في حوار الأراضي وإن المشكله كانت في نسل الناس اللي خدوا الأراضي بعد غزو الإسلام لمصر.

المهم انه كس أم السادات.
بالمناسبه محمد انور السادات اسمها الحقيقي مش محمد اصلا.
فكس أمه علي كس أم نشره للوهابيه في مصر.

يبق;حقك

كسم الجمعه.

فيه انونز لسه عايشين؟

يب
مفيش خول رد علياالحكومة بتتجسس علينا ولا لا

>مفيش خول رد علياالحكومة بتتجسس علينا ولا لا
أنت شايف ايه؟
لو أنت ناشط سياسي وبتغلط في الدوله وصوتك مسموع وبتدعوا للثوره يبقي آه الدوله عارفه كل حاجه عندك, ومن غير هواوي حتي, هواوي والشغل ده عند الدول التوتو بتاعة الحريه والهبل دي, في مصر السيسي بيقول كن فيكون علي طول.

فلو أنت شخص بتخطت لقلب نظام الحكم يبقي استخدم في بي إن وما تتصلش بصحابك تتفقوا علي معاد القلب عشان هتتقابلوا وتلاقي سيادة العميد حسام معاكم.

>الحكومة بتتجسس علينا ولا لا
تفتكر ايه يا أنون؟

أنا قريت ردك بعدين قولت احا هو انا الانون الاستوني وقعدت ابص حواليا اشوف ايه فيه, بعدين لقيت ردي فوقك.

يعنى بيتجسسوا على الناس المشهورين بس مش عاملين فلتر كدة زى سنودن
انا فالسليم يعنى مستخدمش فى بى ان

مظنش الحكومه فاضيالك يا أنون عشان تتجسس عليك مخصوص, بس بصفه عامه أي حاجه عملتها في آخر ست شهور هتكون متسجله عندهم.

الحكومه عارف إن الشعب معظمه ضدها, فأنت مش مميز يعني ولا هتديهم معلومه جديده.
لو بيتجسسوا علي كل الناس مكنش هيبقي فيه عمليات ارهابيه كل خمس دقايق.

Miss Eco Teen Egypt 2019

instagram.com/nour.yasser

كيك

Attached: 1565966206079.png (1205x827, 79K)

S H I Z O
H
I
Z
O

أنت لاجيء سوري يا أنون ولا طالب مصري في المانيا؟

S H I Z O
H
I
Z
O

المملكة العربية السعودية

المفروض ينزلوا الجي اف علي بطاقة التموين بعد كده.

Morsy larped as a president

>هو الفيس كله اخوان يا انون
>يخي كسمك انت كمان علي كسم الاخوان
>ما تعترفوا انه ابن متناكه فاشل

الفيسبوك كله بروباجندا اخوان يا أنون.
أي فكره موجود علي الفيسبوك عباره عن فكره اخوانيه.
أنت فاكر هجوم معتز مطر وباقي الإخوانجيه علي فكرة ثورة مارس اللي فات كان عامل إزاي؟ ده لأن دي أول فكره في معارضه في آخر خمس سنين تكون مش تبع الإخوان.
الموضوع عملهم هيستيريا من كتر خوفهم إنها تنجح لأنها مش جزء من خطتهم ولو نجحت مايعرفوش دورهم هيكون ايه في المجتمع ساعتها ولا هيرجعوا للسياسه إزاي.

حاجه تانيه مثلا حاجه زي حوار إن السيسي قال مش هجدد السكه الحديد وإني احط الفلوس في البنك تجيبلي عائد أكتر.
ده بروباجندا اخوان من رصد والجزيره, مع العلم إن الموضوع كاذب بالكامل بس الإخوان عندهم شبه مونوبولي علي عقليات اليساريين والنورميز.

حاجه شبيهه برضه هو حوار حرب اكتوبر اللي خسرناها, الحرب خسرناها من حاجه واربعين سنه بس الجمله دي ماانتشرتش غير بعد مامرسي اتشال بشهرين ومن ساعتها بقت حقيقه بتتقال كل سنه.

الإخوان اي فكر مؤمنين بيه بينشروه بكل سهوله وسط الكولجيه واليساريين والنورميز ودي حقيقه.

علي الجانب التاني نظام السيسي فاشل تماما في انه ينشر أي ابن متناكه, وده عشان الإخوان نشروا فكرة إن أي حد بيدافع عن السيسي أو مؤيد ليه او بينشر انجازاته هو لجنه سيساويه وبالتالي بقي الشخص يفقد مصداقيته بدون ما تواجه افكاره حتي وتشوف هي صح ولا غلط.
الدولار بستاشر جنيه ونص؟ أنت لجنه, الدولار بعشرين جنيه.
التضخم قل في آخر سنتين؟ أنت لجنه, الاسعار زادت من تلات سنين.
وقيس علي ده أي شيء.

ربنا ممكن ينزل ويقول السيسي كويس وهتلاقي كل الفيسبوك بيقول إن الإسلام دين غلط والله ده فكره وهميه وملوش وجود اصلا.

بتدرس هناك ولا مقيم؟
وايه سر اهتمامك بـالانون التوينك؟

ما دورك يا انون انك تنشر الايجابيات علشان نقاوم الاخوان الاوساخ دول

الجى اف سلعة اساسية ولا رفاهية يا انون
يعنى اللى عنده هيتشال من التموين ولا عادى

أنا بنشر الهري في في بورد فيها عشر أشخاص وبيتقال عليا لجنه وبقبض من الحكومه, كيك.

انا واخد الموضوع تسليه مش أكتر الحقيقه, وساعات بدخل علي الفيسبوك انقي كومنتات وبوستات معارضين وارد عليهم وبعد ردين تلاته الاقي البوست اتمسح, بتحس بنشوه بنت متناكه كده من جواك بعدين تقول احا طب وكل الهري اللي أنا كتبته ده خلاص كده مش هيتشاف.

عموما من مكاني ده بوجه رساله لسيادة الرئيس واقوله يا ريس مش هتلاقي افضل مني ينشر بروباجاندا, حكومتك ومعرصينك كلهم اشخاص ذو ذكاء متدني, بالفلوس ابيع أمي يا ريس وأنا مش طالب كتير.

اساسيه, الهدف من الحياه كلها هو ممارسة الجنس ونشر جيناتنا.
احنا لو شايفين أساسيات الحياه هي الرز والزيت نبقي اقل من الحيوانات.

ابقى خد سكرينشوت ونزلها زى قبل كدة
نتسلى معاك

بس البنات فمصر بضان متضمنش الجى اف بتاعت الحكومة هتكون عامله ازاى

بضان ليه؟

فيسبوك.كوم/Egyptian-Natural-Beauty-546824522147071

khallas english

ازاي وهو الي جايبهم يا غبي
ما الي يجيب ناس زي دي اكيد منهم
يعني لو مسكنا واحد عدل هل هيسيب واحد زي احمد موسي ينشرله البروبجاندا

أما يكون عندك تسعه وتسعين مليون مصري, ايه احتمالية إنك تلاقي شخص بالذكاء الكافي انه يغير تفكير وبرمجة الشعب اللي اتعملتله من أيام السادات؟
الاحتماليه هي أنا في التسعه وتسعين مليون.

المشكله مش في السيسي, المشكله فيكم كلكم كبشر.

والسيسي مش جايب احمد موسي يعرصله, ولا أنت اصلا تعرف اي شيء عن احمد موسي غير تلات اربع فيديوهات من وسط عشرين سنه تعريص.
احمد موسي اللي متبرع بتعريصه وطول عمره شخص بيحب بلده.
من عشر سنين طلع قال نموت الجزائريين اللي في مصر عشان فيه جزائريين اتهجموا علي مصريين.
فهو مش شخص ظهر فجأه وبقي يحب مصر والسيسي والدوله اللي معيناه, أنا مظنش إنك شوفته مع السيسي قبل كده اصلا أو ممكن تكون شوفته مره في آخر خمس سنين في صوره.

تفتكر مصر هتبقى جزء من صفقة القرن
لو اة هيبقى ايه رد فعل الناس

stupid gold diggers

بص, هو أنا شخصيا ماعنديش مشكله مع صفقة القرن بس انا متأكد إنها فنكوش والحكومه المصريه مش بتفكر فيها.
انا معاها عشان نرتاح من خره فلسطين واسرائيل اللي بقالنا قرن فيه ده, بس أنا عارف انها اوهام ومش هتتنفذ لأنها شبه مش بتقدم أي شيء للفلسطينين اصلا, ومظنش إن اسرائيل هتسيب الضفه الغربيه ولا الفلسطينين هيسيبوها ولا الإتنين يقدروا يتعايشوا فيها مع بعض.

ولو عاوزين يدوهم أرض مايدوهم من أرض اسرائيل ويساعدوهم علي استصلاحها ويبنولهم مصانع وبيوت وجامعات وغيره, لكن فلسطين هتستفيد ايه بحتة صحرا في سينا؟
ويقولك هندفع خمسين مليار دولار بعدين تلاقيها متقسمه علي زبين دوله وإن نصيب مصر فيها مبلغ تافه نيك السيسي صرف ألف ضعفه في آخر تلات سنين علي البنيه التحتيه في مصر وصرف أضعافه علي مشاريع آخر شهر.

فلحد النهارده مش شايفه حل منطقي نهائي واللي عمل الفكره دي شخص طيز.
رد فعل الإخوان هيكون اننا لازم ننزل نشيل السيسي اللي هيبيع صحرا سينا اللي ابهاتنا ماتوا وهم بيستردوها بغض النظر عن انهم خسروا الحرب واسترديناها بعدها بتسع سنين وبالتالي ده هيكون رد فعل الفيسبوكيه.

ومظنش إن السيسي عنده استعداد لوجع الدماغ ده, كمان عشر سنين ممكن, حاليا شبه مستحيل.
وزي ماقولت هي صفقه فاشله من وجهة نظري.

how to start making memes like this

وانت فقير وذكي؟

اه السيسي ميعرفش احمد موسي
دا بنفسه قايل انه بيتفرج عالتليفزيون واحيانا بيعمل مداخلات

وقنوات بتتقفل وقنوات بتتفتح
روح اتنيل
مفيش حد بيدافع عن شخصيه زي دي عنده رؤيه شامله للاوضاع
مجرد معرفه سطحيه فقط بيبني عليها اراءه الشخصيه
اقل المعلومات البديهيه انت مش عارفها

انا مش فقير ولا غنى
وفاكر نفسى ذكى نسبيا

اللى باضننى انها ممكن تمثل عليك انها بتحبك لمجرد انك شخص مناسب بس عشان تتجوزها

>اه السيسي ميعرفش احمد موسي
مين قال كده؟
مش ذنبي إن مستوي ذكائك اقل من المتدني ومش فاهم انا كاتب ايه.

>مفيش حد بيدافع عن شخصيه زي دي عنده رؤيه شامله للاوضاع
ايه الرؤيه الشامله اللي عندك؟
ولا أي ابن متناكه.
ومتأكد مليون الميه إنك كنت من أول كام ابن متناكه اللي نشر مقطع رصد والسيسي بيقول اننا نحط فلوس السكه الحديد في البنك بدل مانطورها.
بلاش نهري يا أنون.
انا وانت عارفين اللي فيها.
أنت كولجي يساري الإخوان شاخين في دماغك وما عندكش فكره واحده نتاج تفكيرك الخاص ومعلومه واحده نتيجة بحثك الخاص عن الحقيقه.

Attached: behold my MSpaint skills.png (978x972, 383K)

يعنى انت شايف ان مصر فى تعاملها مع اسرائيل بيكون على حسب المصلحة مش سمعا وطاعه
اتمنى دة يكون صح

بلاس سينا لو اتعمل فيها مشاريع سياحية اكتر واتروجلها صح هتساوى زبليارات الدولارات

أصل سمعا وطاعه ليه؟
هنستفيد من كده ايه؟

وسينا بدأ يتعمل فيها مشاريع وجامعات ومصانع وعملوا انفاق وطرق جديده توصيل بسينا عشان هي ضمن خطة تطوير مصر.

مهو احنا مش هنستفيد حاجة بس اسرائيل حاليا مفيش دولة تقدر تقولها لا
معرفش بقى ماسكين علي الرؤساء دول سيديهات ولا ايه
عايزين نعرف السيسى زار جزيرة ابستين ولا لا كيك

فيه دول كتير نيك بتقول لأ دلوقتي.
الفكره انهم ناشرين بروباجندا إنك لو قولت لأ يبقي إنت بتكره اليهود ونازي وكده.

بس يا ابن أديان شخاخ البهايم، يا بيتا يابن دين القحبة، الحل الوحيد للمشكلة دي هو؛ ضرب دين أم رأس نووية مدى قطرها يتسع ليشمل كل الحيز الجغرافي لفلسطين وإسرائيل وأجزاء من الأردن وأجزاء من لبنان، بعدها صدقني مش هتحتاج تتعب دماغك تاني في إيجاد حل لمشكلة موجودة من 3000 سنة؛ بعدها الممكلة الكيميتية متعددة الأكوان تدخل تعمل تنظيف على المستوى الذري للمنطقة وإعادة هيكلتها، علشان تكون بداية لسيطرة الممكلة على الأرض وإستباق المستقبل علشان من المؤكد منه وجود شباب اذكياء كفاية علشان يمكِّنوا اللممكلة من البناء على مستوى المجموعة الشمسية، وأخيرًا أحب أقول؛ يحرق دين أبوكم يا ولاد دين المتناكة
Links: pasteboard.co/IsHhej5.png

مصر حاليا دوله تابعه للامارات والسعوديه ، هي مش مصر بس هما دول الي جابوا السيسي ولازم يطيعهم ويكون عبد ليهم
مش شرط يكون لك مصلحه فالموضوع ، السيسي ميهموش غير مصلحته فقط وهي البقاء فالحكم باي شكل
وطبعا السعوديه والامارات تابعين لاسرائيل فا مصر تابعه لاسرائيل

صفقة القرن هتتنفذ والسيسي هيحط الجزمه في بوقه حتي لو ملوش مصلحه
السيس اصلا طلع قال مفيش حاجه اسمها صفقة القرن ومن اقل من شهر كوشنر كان بيزوره و وافق موافقة مبدئيه
كسم الانون السيساوي المعرص ، مش علشان معرص علشان مضلل
هو عموما المعرصين مضللين
كيك

i saw this before, are you saving it or something

كيك.
بس يا خول.
أنت عار علي النسل المصري القديم, ولو إني اشك إنك شخص مزيف منتحل شخصية الانون.

It was me; I copied it for later or for this kind of retarded issues that I would face.

>مصر حاليا دوله تابعه للامارات والسعوديه ، هي مش مصر بس هما دول الي جابوا السيسي ولازم يطيعهم ويكون عبد ليهم
كالعاده كولجي جاهل ومش مدرك وجود امارات وسعوديه في مواجهة قطر وتركيا وايران ومش مستوعب اي ابن متناكه من اللي بيحصل حواليه.
وبرضه ماقدمش أي معلومه مفيده ولا رد علي حرف واحد من اللي كتبته.

>السيسي ميهموش غير مصلحته فقط وهي البقاء فالحكم باي شكل
والسيسي هيستفيد من كده ايه؟

وهل يا اغبي خلق الله لو السيسي مهتم ببقائه في الحكم كان عوم الجنيه ولغي الدعم وقعد يعمل مشاريع ويهد العشوائيات وينضف البلد؟

قولي بس وحاول تشغل التلات خلايا اللي في مخك وتقولي ايه اللي يخلي واحد يلغي الدعم ويعوم الجنيه ويخلي كل الشعب يكرهه لو هو مهتم ببقائه في الحكم مش مهتم بإصلاح البلد اقتصاديا.
ايه اللي يخليه مايعملش زي مرسي ومبارك ويسيب سعر وهمي للجنيه ويسيب البلد ماشيه بالبركه ومتجهه للقاع زي ماهي؟

والسيسي محتاج السعوديه واسرائيل وامريكا فيه ايه؟ هو بيحكم بسلطتهم ولا بسلطتة الجيش يا متخلف, الجيش اللي بيشتري سلاحه من روسيا وفرنسا يا متخلف.