Sverigetråden - Vendeltida upplagan

Attached: Gustavianum Museum.jpg (3208x2168, 483K)

Other urls found in this thread:

youtube.com/watch?v=AV894ldZNUI
youtube.com/watch?v=GJ2ahf8JvJU
youtube.com/watch?v=r9EgeCNeTFE
i.4cdn.org/wsg/1525842181308.webm
i.4cdn.org/wsg/1525811849473.webm
lg.com/sg/consumer-monitors/lg-24MP88
youtu.be/Q1cmhZs1P54
twitter.com/SFWRedditVideos

kukar....

Attached: 1518290343176.png (432x412, 183K)

>1440p skärm
1080 ser kasst ut på 1440p favä.

Helgö (ungefär helgad ö, tidigare Lillön) är en ö och forntida handelsplats i Mälaren i Ekerö kommun, Stockholms län. Öns största bredd är omkring 1,5 km och den är omkring 5 km lång.

På ön ligger tätorten Lurudden samt de två småorterna Helgö och Slottshagen.

Ön är främst känd för ett större fornlämningsområde, det så kallade Helgösamhället eller Helgöboplatsen.

År 1950 upptäckte en sommarstugeägare av en slump spår av en forntida boplats på Helgö. Fyra år senare påbörjades arkeologiska utgrävningar som skulle pågå ända till 1981. Utgrävningarna visade att här funnits ett forntida samhälle som var levande och verksamt under minst sexhundra år, från 200- till och med 800-talet.

Helgöboplatsen låg på nordöstra delen av Helgö och var en forntida handels- och verkstadsplats. Området består av sju husgrupper, fem gravfält och en fornborg från 200 till 500 år e Kr. Det finns även tydliga spår av förkristen kult på ön och en tidig tempelbyggnad. Den gamla handelsorten på Helgö började växa fram runt år 200, och är därmed omkring 500 år äldre än Birka på Björkö. Redan på 400-talet fanns skickliga hantverkare på plats; man har bland annat hittat rika spår efter guldsmedjor och andra verkstäder. Helgös storhetstid anses vara folkvandrings- (400-550 e.Kr.) och vendeltid (550-800 e.Kr). Det avancerade bronsgjuteriet och hantverket upphör under 600-talet och Helgö antar en mer ordinär gårdskaraktär. I slutet av vendeltiden (750 e.Kr.) uppstår Birka och dominerar handeln i mälardalen fram till slutet av 900-talet, då Sigtuna troligen tar över handeln.

Även bevis på långväga handel i form av en liten Buddha från Swatdalen i Indien, en tidigkristen koptisk dopskopa från Egypten, båda med datering till 500-talet, samt en irländsk kräkla från 800-talet och mynt från Ravenna, Rom, Bysans och Arabien visar på platsens betydelse. Öns köpmän kan ha haft kungafamiljerna från Vendel och Uppsala som kunder för sina lyxartiklar, som sidentyger, glas och kryddor.

Attached: Helgö_rekonstruktion_hoguppl.png-for-web-xlarge.png (744x436, 529K)

*kills all anime*

Attached: nkvd.jpg (536x666, 23K)

>dkn ingen fv

jvdk

Det beror ju på vilket skalningsfilter man använder.

Jag förstår inte ens varför man anno 2018 skulle avhålla sig från att ladda hem 1080p.
Det är typ 500mb per avsnitt och de flesta sitter med flera terabyte lagring.
De flesta har inte bajsinternet och då laddar man hem ett 1080p avsnitt på max ett par minuter.

1440p skalar ju illa till 1080 i spel också. Skalar ned bättre till 720 än 1080.

vilket är optimalt för 1440p?

youtube.com/watch?v=AV894ldZNUI
;_;

Gillar att spara de 2dn jag laddat ned tills en BD version kommer ut.
Ingen mening att de ska ta upp mer utrymme när jag ska ändå ta bort dem när BDn kommer ut.

det blir inte högre kvalité om du laddar ner en 1080 fil när den riktiga upplösningen är 720 ändå.

bögar är äckliga

Sluta kolla på animes för fan

Din skärm använder troligtvis bilinjär, be spelet mata ut i skalad 1440.
Ingen aning, har ingen 1440p-skärm. Skala ner är enklare än upp, pröva bicubic.

Högre datatakt som sagt.
Det är ju bara kontrast. MPC-HC klipper tydligt i det svarta träet och i ögonreflektionerna. Om den utspelar sig i en bastu ska det väl vara ett vitt lager över. Att skalningen sen är helt urspårad hjälper inte direkt.

t. använder inte VLC

Sitter du och faktiskt organiserar och sorterar din 2d?
Mannen allt mitt ligger i min torrentmapp som är fucking kaos.
Har just nu över 1400 aktiva torrents i min klient lmao

youtube.com/watch?v=GJ2ahf8JvJU

Jo, upplösningen är inte det enda som spelar roll. Du får högre datatakt vid 1080p.

Skalar datatakten proportionerligt med upplösningen då?
Om den inte gör det blir ju bildkvaliten i teorin sämre med högre upplösning

>Mannen allt mitt ligger i min torrentmapp som är fucking kaos.
Samma, tills en BD version kommer ut. Då tar jag bort den gamla mappen och flyttar nya BD mappen till min externa hårddisk.

Glöm inte.

Attached: lmao.jpg (3841x1191, 1.61M)

youtube.com/watch?v=r9EgeCNeTFE
BASED

Attached: 1200px-Ulf_Kristersson_in_2018_Swedish_general_election,_2018.jpg (1200x1300, 257K)

BARA

De som encodar filerna brukar säga att 1080p versionerna är värre för 720 native filer också i dessa fall. Ibland så skippar dom att göra 1080 filer överhuvudtaget.

Folk kommer skratta åt dig.

Attached: 1525798024461.jpg (250x250, 11K)

detta måste vara bete lmao

Datatakten skalar inte proportiornerligt med någonting, det är en variabel du ställer in. Om du ska bibehålla kvalitet blir det marginellt mindre som krävs för 720p eftersom att du skalar bort detaljer.
Du kan göra i teorin göra en enkod av samma 2d i 720p som är lika bra som 1080p-enkoden, men då missar man ju poängen med att göra en 720p-enkod.
>720 native filer
Ja, det är klart. Men det är väl inte vanligt? Menar du ritade i 720p eller där källBD-n är i 720p?

Har för mig libbe brevade en jämförelsebild på detta.

Skärmdumpa din 2dmapp på den externa

Snyggt försök neetcucken

Färgerna är för starka i vänster

han har en poäng
VLC är bättre
MPC-HD misshandlar bilden grovt för att få ut en bättre kontrast, och skalningen är åt helvete.

Sambög.

d1a

eh, har den inte uppkopplad just nu
får väl göra det nån annan gång

hehe mm

Attached: 10414d6742ffa84b9b53a53b8d2a9ac2.png (639x198, 17K)

i.4cdn.org/wsg/1525842181308.webm

Attached: 1517981571106.png (172x97, 6K)

ja wow du använde 4kanalx för att dölja ditt sambögeri vilken duktig hacker du är

Dampus...

Attached: 1435790134117.jpg (184x184, 6K)

Alla jag.

Attached: 1505003076018.png (534x138, 5K)

Här. Färgade områden klipper den i. Svarta återger den bra.
Du kan säkert dampa ur i kontrasten på VLC med, men det blir inte bra.

Attached: 1496083530467.png (3841x1191, 599K)

Torsdagen den tionde maj anlände en skara män från Kampgrupp 204 i Hjo. Det bjöds på strålande väder när kamraterna vandrade in till torget där Grönköpings marknad pågick, vilken är en vårmarknad som hålls varje år i staden.

Det dröjde inte länge förrän de första sympatisörerna dök upp. Innan kamraterna hunnit ställa upp till och med. De berättade bland annat om att Hjo kommun minsann också fått sin beskärda del av invandrare. Sedan önskade de aktivisterna lycka till med aktiviteten.

En banderoll och flera utdelare ställde upp och började dela ut flygblad. Mottagandet var länge gott och flera diskussioner hölls. Vid ett tillfälle stod alla utdelare och förde enskilda samtal på samma gång.

Allt flöt på väldigt bra tills några äldre kvinnor ställde sig i vägen för banderollen. De fick förklarat för sig att de betedde sig illa och omoget, men de hade svårt att ta det till sig. En lustig scen sattes sedan igång när några äldre män anslöt till kvinnorna, som av utseendet att döma kunde misstas för att vara batikhäxor.

De äldre männen försökte med den gamla vanliga taktiken att påstå att de hade hyrt alla platser för marknaden på torget och att motståndsmännen inte hade tillåtelse att vistas där. Det togs upp telefoner för att ringa och störa ordningsmakten som ändå inte kom till deras undsättning.

Under en tid av bitvis hätsk diskussion hade en större folkmassa hunnit samla sig för att bevittna det sorgliga försöket att stoppa motståndsmännen. De äldre trodde att de skulle läxa upp motståndsmännen men istället blev det tvärt om. De erkände till och med att de inte kunde grundlagen, vilken motståndsmännen då försökte förklara för dem.
Kamraterna bytte sedan plats lite närmare hamnen där utdelningen fortsatte.

Aktionen avrundades med att gå igenom hela torget och dela till förbipasserande. En bild som nu är förevigad togs när kamraterna för andra gången passerade platsen där de äldre mötesstörarna stod.

...

Attached: 3-0.jpg (3008x2000, 725K)

Men vafan försöker du skrämma mig med så krypiga bilder

HELT JÄVLA OTROLIGT!
i.4cdn.org/wsg/1525811849473.webm

Attached: Taco.gif (380x292, 1.95M)

En äldre man (varför alla motståndare var till åren vet ingen) som dök upp för sent för att möta motståndsmännen står och hänger med en av kvinnorna. Sitt egengjorda plakat har han ställt ner då han trott att motståndsmännen lämnat för dagen. En soptunna avsedd för Motståndsrörelsens flygblad syns även.

Är du från trakterna och har de rätta takterna? Ansök till Nordiska motståndsrörelsen.

Attached: 7-2.jpg (3008x2000, 688K)

Kan du översätta för oss som vanliga dödliga?

Varför kallar de sin kampgruff för 204 när de på sin höjd har kanske 10st kampgrupper i hela landet?

Näste 2, grupp 04

>näste
Är de pippifåglar eller?

För att de flesta inte är autistdampneets som måste inandas "ren" anime för att inte få anfall och börja slajsa familjemedlemmar med sin katana

Om du har en vanlig bild och drar upp kontrasten kommer de riktigt mörka områdena och de riktigt ljusa att smälta ihop. Se bild.

Attached: 1513146259252.png (1067x528, 414K)

Varför blir du så arg över att 2d-entusiaster som spenderar väldigt mycket tid på att glo på 2d vill ha den bästa möljiga upplevelsen under omständigheterna.
Att sätta upp MPC-HC + madVR för en bra upplevelse är bara att följa en guide och det tar dig kanske en kvart såvida du inte är mentalt handikappad.

Attached: 1500539151119.jpg (1772x2553, 1.14M)

>om du öppnar videon i ett bildbehandlingsprogram och ändrar i kompositionen så går det att urskilja små skillnader mellan videofilerna
Vad bra att jag bara tänkte titta på videorna då

och detta är fel därför att?????????????????

varför runkar stormbögar till nån avdankad zigenare från östeuropa?

Har haft boken i 2 år men fortfarande inte läst den lol

Jag skiter i vad neets sysslar med, men de kan gärna lägga av med sin elitiska attityd där man måste ha absolut 100% perfekt bildkvalité för att ha rätten att ens titta på anime. Tvivlar på att hälften av de neetbögarna som spammar om kvalité just nu har särskilt bra bildskärmar till att börja med.

Antar att du är en sån person som nöjer dig med YiFi-rippar också

Men en del serier har ju många fler mörka scener. Jag försökte hämta någon enkod Jigoku Shoujo, i princip alla scener flöt bakgrunden ihop i. Det märks inte så bra i den bilden, men det kan göra det.
Ser helt åt helvete ut i vissa serier.

Jag har en IPS-panel, jag tänker inte hävda att den är perfekt men den är bra mycket bättre än gemene mans bildskärm.

höhö nice svar bror där la du den

>Jag försökte hämta någon enkod Jigoku Shoujo, i princip alla scener flöt bakgrunden ihop i.
och hur blir detta bättre av att man kör vlc metod av att slänga på ett vit dimma filter över allting?

har en 768p-TN, jag är bara intresserad av bildbehandling (image processing)

lg.com/sg/consumer-monitors/lg-24MP88
har en sån här favä

>24 tum
åååh nej nej nej

>24 tum

Attached: 1503157166492.jpg (579x534, 91K)

?
Bästa storleken när man kör med 1080p

>1080p
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHH
HAHAHAHAHA

TITTA PÅ PIXLARNA PÅ HANS SKÄRM MANNEN
AAAAAAAAH

Attached: 1502562595287.jpg (1462x1462, 189K)

VLC slänger inget vitt dimma filter på den. Tar du in den i vilken normal mediaspelare som helst kommer den att se ut så där.
mpv över, VLC under.

Attached: 1521158915203.png (729x740, 522K)

tänker fan inte spendera $600 på en faking skärm

Attached: 1512336550202.jpg (971x565, 139K)

cringe

>han skaffade inte en 1440p 27" ips 120hz överklockad koreaskärm

sdjuden...

>mpv
åååh nej nej nej

>ÖÖÖÖH MANNEN DET ÄR HELT FUCKED JU OM DU TITTAR PÅ ANIME SÅDÄR KOMMER DU JU INTE FATTA NÅGONTING JUUUU

Vad är fel med mpv?

Varför anfaller du en halmgubbe?

>bemödar sig inte ens med att läsa mitt brev
Jag skrev att VLC var helt okej.

dkn har aldrig prövat spela spel med högre än 60hz.
Hur känns det?

>120hz
50hz versionen av nästa steg favä.

>bor i libanon
>är fattig
stereotyper är roliga ibland

>lirar spel med 5 polare
>har genuint roligt i spel igen

Attached: 1518266627932.png (416x464, 268K)

Grejen är att det är krävande som fan att driva moderna spel i 120hz så man siktar fortfarande på 60fps för nya spel.
Men visst för äldre spel där man lätt maxar 120fps är det en markant skillnad i hur mjukt allt flyter på. Och när du navierar i windows är allting mycket mjukare också. Lätt värt.

youtu.be/Q1cmhZs1P54

libanesiska tullen skulle knulla mig då, favä

>120hz
>krävande

Attached: 1433885639849.png (247x248, 99K)

sdjuden...............

va?

Japp, om skärmen är 1440p-upplösning och du vill maxa grafikinställningarna.
Har ett GTX 1080 och det är lätt att kommer över 60 men betydligt svårare att toppa 120.
Men vissa väloptimerade spel flyter på bra som fan. Doom 2016 ligger jag på 120fps 90% av tiden.

sdjuden är trådens största jonte

Vad har du för GPU om du ska köra t.ex. witcher 3 i 120hz? Det gör du inte på en gtx 1070 om du inte drar ner grafik inställningarna.

>Grejen är att det är krävande som fan att driva moderna spel i 120hz så man siktar fortfarande på 60fps för nya spel.
Är i samma sits. Spelar med 3 skärmar (6000x1200) och det blir lite segt med högsta grafikval i nya spel med bara en nvvidia 1070.
Men det finns så många äldre spel som ser riktigt bra ut med 3 skärmar.
t. spelar far cry 2 just nu

ska lägga till att detta antog att du menade 1080p också, blir ännu värre på 1440p.

grafik______inställningarna

Stabilt argument.

>trist och tråkig lördagsnatt
>sitter helt ensam
>kommer på att man alltid har Sverigepolarna
Skönt favä, er grabbar kan man alltid snacka med


förutom bögarna, ut ur tråden