/skandi/

Kalmarsamveldið 2,0 útgávan

Attached: kalmar2.png (1456x1225, 453K)

Other urls found in this thread:

youtube.com/watch?v=g8YbCtrZdD8
youtube.com/watch?v=hFu7Dbt1LiA
sssscomic.com/?id=about
youtube.com/watch?v=nzo0S7cKbYs
youtube.com/watch?v=414mrPgK5Yk
youtube.com/watch?v=u7T54hthlhg
youtube.com/watch?v=88ED6sc-4DQ
twitter.com/SFWRedditVideos

paska langa
ps. rurik suomalainen

basert tråd, forferdelig utgave

kom igen unionen.
Er ensomt for bare Grönland, Danmark og Færöerne at være det eneste som er tilbage af kalmar

danmark, sverige og finland ut, så stotter jeg det

tjenis penis

Vacker utgåva.

Attached: 67256345.jpg (595x694, 161K)

Can I just ask something so i’m not misinterpreting things. But why do most “what if the Kalmar Union survived” have Stockholm be the Capital 9 times out of 10? I thought it was only recently (past 200 years) that Stockholm passed Copenhagen in population.

>tjenis penis
Tjena!

Attached: 1518216129375.jpg (499x499, 19K)

Doesn't say anything about the capital in the OP picture, though.
But if it was included it would probably be either a middle ground city OR the capital with the highest population in 2018. So, stockholm.

Oh and by the way, Oslo has a higher population than Copenhagen. So Oslo is another choice, seeing as it's located in the "middle" of the three countries.

The capital was Roskilde (small town now) and then later Copenhagen. Probably would've remained Copenhagen.

Haven't heard of Stockholm being the capital. Think it is mostly Copenhagen remains capital, or Götuborg (midway between Oslo, Stockholm and Copenhagen) gets new capital for its central position.

Not sure. I guess it's just people looking at the largest nation, and thinking that their largest city would be the capital. I don't think the Kalmar Union could have conceivably survived if it had remained as Danish-centric as it was right before it collapsed; it was not formed after Denmark subjugated Sweden, but when Swedish nobility allied with the danish to curb german influence (this is a bit simplistic, but that's roughly how it went).

I'm not even sure what the capital would be in a modern Nordic Union. I certainly wouldn't want it to be one of the existing capitals. Perhaps it would rotate on a yearly or bi-yearly basis, so as to not become too attached to the politics of a certain region. I'm not a fan of Stockholm-centric politicians lording over me, and I'm from Gothenburg - I imagine no dane, norwegian or finn would want it either. Perhaps a new capital would have to be established somewhere? I can't really say.

>Oslo has a higher population than Copenhagen
Inte direkt. Beror på hur man räknar. Stor-Köpenhamn är större än stor-Oslo (d.v.s. om räknar med områden omkring och inte bara "staden").

Ah, google er misvisende da. Samme greien har man forsåvidt med Bergen i vest-Norge, byen er MYE storre enn bare bykjernen pga alle fjellene som ligger rundt som tvinger folk til å spre seg over storre distanser.

>Norges oljefond är värd 195k usd per person
kvääää

Kan jeg by på litt champagne, söta bror?

Attached: 1535798949964.jpg (182x276, 9K)

Attached: 1538157458278.png (735x878, 1.1M)

>champagne
Det skulle säkert vara köpt i Sverige. Alkohol är ju så """"""billigt""""""" här.

Min förfader

Attached: 1479938387163.png (650x600, 538K)

Attached: 84ca57f4e16a677961627122a4cff8c6.png (560x561, 202K)

based and faroepilled

Hvussu fóru vit frá hesum youtube.com/watch?v=g8YbCtrZdD8

til hetta
youtube.com/watch?v=hFu7Dbt1LiA

Eg undrist yvir hvussu meira lort okkara tónleikur kann blíva

spǿr meg kva som helst om norrǿnt
spǿrg mig hvad som helst om oldnordisk
fråga mig vad som helst om fornnordiska

Attached: snorri.jpg (1920x1080, 248K)

Hvorfor er Islandsk et gudespråk som vi dodelige bare kan dromme om å lære?

Attached: last ned (4).jpg (225x225, 5K)

SLUTT Å GJǾRE NARR AV MEG

Attached: 1538768452498.gif (570x537, 58K)

Norska är också ett jättefint språk. Hej förresten. Vad gör ni /skandi/?

Du bare spör hela tiden, du

hvussu kann man læra íslendskt sum föroyingur?

Kom precis hem, funderar på att antingen äta middag snart eller sova en stund. Jag är ledig imorgon och på torsdag

Postapokalyptiskt Norden. Vad tycker ni?

Attached: PostApocalypseScandinavia.jpg (950x2943, 1.16M)

Jag är också ledig imorgon. Jag mår skit över att tjejen jag älskar dumpade mig så jag ska gå och lägga mig tidigt för att slippa tänka eller känna.

synes det er fint å gi folk svar på ting som de lurer på
f.eks.
hvorfor det heter "en mann, to menn" (ikke f.eks. "en mann, to manner")
men men

eg veit ikki, tí eg eri ikki fǿroyingur... men tú kannst lesa íslensk tíðindablǿð á internetinum

så går det

>The Finns are the least advanced people in the world

Attached: b4t43.gif (554x400, 46K)

vad är det där?

Tog slut med min flickvän för nästan exakt ett år sedan. Jag saknar henne fortfarande.

That's an improvement over modern day Finland alright. I wish I was poorly educated in that I never had to go to Swedish language classes.

>Norwegians
>The rulers of the sea and slayers of giants
>As the closest of kin to the Icelanders they have also returned to the embrace of the ancient Gods.
basert
Ofrer min fǿrstefǿdte til Odin imorgen!

Baserad

Ni får ju häftiga magiker Pekka :)

Vår framtid

>ongir föroyingar
nakað helvitis tvætl

jak e bök :D

Jag är ledsen, Sigúrdur

Attached: 66.jpg (1650x1172, 794K)

Men fra spǿk til alvor, hvor fikk du bildene fra? Hvem har konstruert universet?

sssscomic.com/?id=about

Islandscentrerad rappakalja

hade passat som rollspel

Fast jag tycker att det är intressant att Island är centrum för serien. Det passar mycket bättre för ett postapokalyptiskt scenario än om tex Sverige eller Norge hade haft huvudrollen.

Interessant.
Får en del Hetalia-vibes, fåvæ.

>Hvem har konstruert universet?
En islänning och en svensk.

>dkt onki bandakríggj
>vit liva lívið trygd og fitt í fooyrum er nógv for friðaligt
>akkruát sum eitt pikkalítið paradís

youtube.com/watch?v=nzo0S7cKbYs

ynskt eg var svartur og búð í L.A.

Er forsåvidt enig - Island er det siste vi har igjen av vest-norront i virkeligheten, så at Island er sentrum i en postapokalyptisk verden passer bedre enn f.eks. Norge eller Sverige som sa.

det här kan jag inte läsa

Kan du inte? Jag förstod vad han sa. Vet du vad bokstäverna betyder då? Det är faktiskt inte svårt att lära sig att förstå.

Visste du att Finland och Island har M-A-G-I-K-E-R? I serien har Sverige och Norge de bästa krigarna, men Island och Finland har trollkarlar.

Attached: magi.jpg (970x2630, 1.32M)

>Island er det siste vi har igjen av vest-norront i virkeligheten
hetta nívir at lesa
just a song about how boring and peaceful the faroes are, and how it would be much better to be a nigger in los angeles and fight gang wars

Episk, mannen!

Beklagar, eg skulle sjolvsagt ha inkludert Færoysk. De færoyværingar er jo ein del av Danmark, så det vert av og til vanskeleg å hugsa på dykk.

Slaket: Färöarna är en liten obetydlig del av världen

Vaket: Faraoöarna styr Norden med järnhand, norska och svenska kungafamiljerna bugar för Faraoerna av Färöarna

>Kan du inte? Jag förstod vad han sa. Vet du vad bokstäverna betyder då? Det är faktiskt inte svårt att lära sig att förstå.
Man kan se vad ~50-75% utav orden betyder (kanske, det vet man ju inte utan att kolla upp) men svårt att förstå något sammanhang.

>slaket/vaket
Er dette en svensk greie? Hva betyr det?

Slaket= flaccid. En slak penis är en mjuk penis som inte kan stå

Vaket=woke, vaken.

Finlands bästa magiska trick var att få polska skatter att försvinna under Karl X Gustavs krig

baseraður og föryapillaður

veit du om ein bra måte å lære islandsk/norront på?

Men da så.
Joda, woke og sleep er engelske memes, jeg skjonte bare ikke hva de svenske oversettelsene betǿd. Det er ofte overraskende vanskelig for nordmenn å forstå skriftlig svensk.

moving to gothenburg next week, what can I expect

Jag förstår norska bättre efter att ha besökt Norgetråden en del och lärt mig vissa ord som jag finner konstiga. Norska i sång är extremt kino: youtube.com/watch?v=414mrPgK5Yk

One of the comfiest cities in the North desu, you're in for a treat. What area are you gonna stay in? Also speak a Scandi language in this thread pls, this is a Nordic thread

fuck off. live of canadian welfare gibs instead.

Attached: pepefinger.jpg (236x236, 12K)

Takk for kvadet, aldri sett en så bra versjon.

original versiónin: youtube.com/watch?v=u7T54hthlhg

alle gode norske traditionelle sange er cover af færöske.

jag ska bo i tuve

Attached: 1446314633915.jpg (213x255, 8K)

Vad för sorts kanadensare är du? Fransk/engelsk? Svart?

Fint :D

Komið hingað, og neitið að tala ensku. Þið getið líka lesið dagblöð og Andrés Önd blöð. Ef þið eruð ungir ætti ekki að vera mikið mál að fá sumarvinnu hér.

>alle gode norske traditionelle sange er cover af færöske.
Skal du koma hit og spy logner, eller skal du ha ein fin og helsom diskusjon med oss?`
ALLE eldre færoyske tradisjonar kjem frå Noreg. Mange av kvadet deira handlar om Noreg eller nordmenn, og dei tradisjonelle navigasjonssystema deira er direkte basert på ord gamle nordmenn brukte under og etter vikingtiden.
Ta no og hald kjeft og delta heller enn å lyve ut rævva di.

>Han ska bo i Göteborg
Jag är ledsen, user

alle norske kvæde (sinklarsvísa, rolandskvædi etc) som har omkvad er færoske.
den versjonen som blev posted hadde et færoske omkvæde.

omkvadet er der som den kann passe ind med den færoske dansen, hvor der er en som synger versene, mens alle synger omkvadet.
I norske er der kun en som synger og ingen dans (ikke brug for omkvad).
men det er blevet kopieret aligevel.

ongin góð íslendsk seria?
eg havi sæð ófærð, tað var gott. (bara uttan tað, at eitt fæoroyskt skip (norrona) hevði danskan kaptain)

Attached: Føroyskur-dansur-1926.png (508x350, 186K)

youtube.com/watch?v=88ED6sc-4DQ

Du er full av skit.
Ravnsmaal, for eksempel, er et norsk kvad.
Hoyr meg, hirdmennar!
medan eg Harald kved um,
hans odde-itrottir,
den ovleg rike.
Fraa maalvarp vil eg mæle
som eg moyi hoyrde,
hold-kvit, haarbjart,
med her-gammen skifte.
Vis tottest valkyrjo,
ven-kald mot mennar,
den fraanleitte ungmoy
som fuglemaal kunde.
Kverk-kvit, ljos-kvarma,
kloke disi tala
til himils-siglaren,
han sat paa hoge berghorn: —

Og så videre, 13 vers.

Du har Eiriksmaal:
Kva er de for draumar?
Eg tottest fyri dag rise,
Valhall aa rydja
fyri vaapn-fellt herfolk,
at eg vekte einherjar,
bad deim upp rise,
benkir aa straa,
bjor-kjer aa skylja,
valkyrjur vin aa bera,
som naar venta er kongar.
Fraa mannheimen gjestir
mæte eg vonast,
hovdingar gjæve;
i hjarta de gjev glede.
(5 til vers)
Og mange flere.

Du, derimot, har ikkje svara på faktum at "tradisjonelle" færoyske navigasjonssytemer og -omgrep er 100% basert på gamle norske navigasjonssystem og -omgrep, ikkje berre 70%.
Færoysk for "nord-vest", til domes, tyder noko sånt som "mot havet" mens "nord-ost" tyder "mot land", viss eg ikkje tek feil. Dette er direkte basert på Navigasjonssystema til nordmenn, der havet (og Island) var til nordvest, medan nordaust var ein "landerute" (Sverige, Finland, Russland).

No, har du tenkt å halda fram med å slenga skit?

Kom igen guttar

Attached: Kiss.jpg (500x364, 33K)

hej minna vänner
min brunost är slut, jag vet inte hur jag ska köpa mer

Finns det inte att köpa i Frankrike? Eller att importera åtminstone? Vad gör du i frankrike då, Sven?

Jag är en sjuk typ, jag gillar ett kvickt nyp.

Nu när ni länkat något rollspelsliknande i tråden; har någon av er spelat Trudvang?

Attached: 813874351.jpg (1588x668, 182K)

jeg siger ikke at norge ikke har kvæd, jeg siger at når der er omkvad (chorus), so er tað taget fra færosk. Som i for eksempel sinklarsvisa, omkvadet:
>Vel opp for dag, I kommer vel over den hede
finst kun i færoske versioner, indtil moderne tid, når nordmanden kopierte.
Norkse kvade har intet omkvad, mens færoske har.
simpelt.

>Færoysk for "nord-vest", til domes, tyder noko sånt som "mot havet" mens "nord-ost" tyder "mot land", viss eg ikkje tek feil. Dette er direkte basert på Navigasjonssystema til nordmenn, der havet (og Island) var til nordvest, medan nordaust var ein "landerute" (Sverige, Finland, Russland).
ja, baseret.
Nord-ost er landnyrðingur (landnord). nord-vest er útnyrðingur (ut-nord)
keðiligt at i tok de danske navigation ordene, når i havde jeres egen.

>density: 7.62/km2 (225th)
>(225th)
inkluderer dette alle britiske over sea territories og lignende? for så mange land finnes ikke

Attached: 1517644620531.jpg (655x527, 49K)

Det finns en svensk butik i Paris, jag kommer att fråga dem. Jag hör att Norske Kirken har ett Julauktion var man kan beställa produkter.
Jag studerar filmvetenskap här, det går bra.

user, har du varit förbi Centre Culturel Suédois/ Institut suédois på Rue Payenne i La Marais? Jag har bott där. Där kan du få en god svensk fika. Är filmvetenskap intressant?

bump så user kan svara på min fråga

Jag har varit några gånger, byggnaden är fin. Säsongen börjar snart, jag ska gå igen! Filmvetenskap är jätteintressant, vår tid fungerar med bild, man måste riktigt förstå hur det strukturerar. Jag tränar för att bli biomaskinist nu, det är toppen. Kanske en dag jag kan arbeta med roliga manniskor i Stockholm, när Frankrike blir för varmt.

Attached: djävulen.jpg (883x719, 97K)

Vilket är ditt favoritkvarter i Paris? Kvinnorna i den staden är så vackra. Vilka restauranger gillar du?

Ah, då misforstod eg. Ber om orsak for mitt miniutbrudd. Fint at dykk set pris på det gamle navigasjonssystemet, og ja - bruka vår av "nord-ost" og "nord-vest" er synd.

Latinkvarten är min favorit, men alla Vänster Banken är bra. Måste bara undvika turistflocker. Jag är lite för fattig för restauranger men jag älskar Drapeau de la Fidelité, old-school vietnamese som är undangömt och ser inte rätt ut. Flesta restauranger bredvid centrum är turistfällor, äckliga och dyra. Resten är bourgeoisfällor, bra och jättedyra. Jag lagar mina ägen kanelbullar.

Attached: kartan.jpg (1374x1012, 734K)

>Jag lagar mina ägen kanelbullar.
Baserad. Jag hade en lista med mina favoritrestauranger i Paris förut men jag har tappat bort den. Vad tycker du om Centre George Pompidou? I La Marais finns det billiga restauranger som är väldigt bra. Jag kan rekommendera Pitzmans om du vill testa god ((( israelisk ))) mat.

>quartier latin
Basert, vært i Paris to ganger og bodde i hotell der begge gangene.

Rurik var SVENSK!

>dkn en norsk user svarar på ens brev

Attached: rodnad.png (254x274, 76K)

Är du lite kåt på Norrmän månntro?

Attached: 987389798.png (500x500, 205K)

jag bara älskar norge