Norsk-samisk vennskapsutgave
Forrige tråd:
Norsk-samisk vennskapsutgave
Forrige tråd:
Other urls found in this thread:
youtube.com
youtube.com
nrk.no
youtu.be
nfi.no
newsinenglish.no
vgtv.no
samnytt.se
youtube.com
strawpoll.me
twitter.com
samekuk?
nei gurimalla altså
Samejenter
Greta håller tal
Respektera kvinnor!!1!1!!
ni kokar koden !
>Mann domt for hatefulle ytringer: – Han kalte dette for klovnedrakt
bært bært
>Slem mot samesotpaier
Nei nå altså
Dem vill förbjuda asatro i Sverige. Vi ses i Valhalla, grabbar
15 000 kroner i bot og 18 dagers fengsel? samer er sote, men dette ble for dumt
Bilde ser nesten ut som starten på en sånn japansk voksenfilm.
Vi ses
Hvem av dere var dette?
bra, religion er SÅ gammeldags.
kjærlighet og toleranse, ikke overtro og hat! okei?
*de din dumma svartskalle
HEI! SAMI ÆDNAN! IKKE KALL MÆ KLOVN!
Dem* gå tillbaka till SFI din schimpans
Nej, du har helt fel.
Pinsamt favä.
"De vill förbjuda"
"Vad gjorde dem"
"De gick ned till stranden"
he lå le lå le
erstatning lå le lå le
nfi.no
>Red Thread Games AS får 2.000.000 kroner i tilskudd til Dustborn, som foregår 30 år etter miljokatastrofen som forandret alt.
Ragnar Törnquist koker kloden!
Du har fel, jag har rätt
I heard the Sami language used to be banned/prohibited in Norway. Why?
Snakk norsk, her i norgetråden snakker vi bare norsk, hvis du ikke snakker norsk vil vi ikke ha deg her.
because they use it to cast ancient spells, so called "ganding"
Sparad
Inte ens honom men du är helt dum i huvudet om du inte kan skillnaden på de och dem. Bara åk tillbaka till afrika Achmed al farhim
Hva er ganding?
magiske krefter som samene tror de har, på ekte.
>Inte ens honom
S-sorry, I can't snack Norsk.
Interesting, thanks.
du spor ærlig talt om magiske krefter er ekte?
Gutta
Tenk hvis Samon gander kneboystativet på Kraft Sportssenter
i morgen smeller det, er dere klare gutta?
Endelig
Vem var det?
espen
en australierer bosatt i norge
Bevis?
KW4 1999
Det går jo an å håpe
Ragnar Tornquist skaper ingenting av verdi. Dette er hvorfor norsk spillindustri aldri vil vokse for det sitter 40 år gamle burugler og deler ut kroner i hytt og pine til de som godhetsignaliserer mest
åjsann
Kjeks
E da den derre svein og råtto og ufomysterie?
Men bu-fucking-hu din jävla bonde. Helt omöjligt att skriva på norsk här när ni har två språk, dialekter åt helvete om man reser 3 km till "neste kommune". Dere skjonner godt nok hvis noen skriver på svensk eller engelsk.
Åh. husket no hvorfor. Dere er så latterligt dårlige i engelsk.
>dere skönjer godt nok vis noen skriver på engelsk
>dere ere så latterligt dårlige på engelsk
???
Vet ikke om du spǿr alvorlig, men jeg kan prǿve å svare alvorlig...
Prinsippene bak hvordan runemagi fungerte var tilpasset gammelt språk, gammelt mytologi og gammel kultur som ligger ganske langt vekk fra moderne tid. Det blir ganske vanskelig for en moderne mann å bruke disse prinsippene. Men det blir jo rimeligvis de samme prinsippene som i poesien, altså, at tegn likner grafisk på hverandre, at de danner lydlikhet (alliterasjon og assonans), bruk av tall (spesielt tre og ni), omskrivninger... slike ting. Poesien er heldigvis godt forstått og går selvfǿlgelig tilbake på en felles germansk tradisjon. Og akkurat som i poesien er målet med runemagi, litt grovt sagt, å oppnå en så sterk estetisk kvalitet som mulig for innskrifta... det kan gjǿres med språk, med kunst, med ordleker (eller "grafleker", herunder stundom ligaturer/binderuner)... det blir et produkt av fysisk og mentalt arbeid, det skal være tilfǿrt sterke typer energi. Du kan bruke andre slags elementer, for eksempel blod, eller tårer, månelys (helst ikke sollys), forskjellige typer drikke... litt mjǿd og en bǿnn passer nok godt. Og helst i nærheten av et hellig/spesielt sted (et såkalt "ve").
Hvis det er snakk om vondsinnet magi burde det kunne ǿdelegges (nǿytraliseres) i ettertid. Det letteste blir å bruke treinnskrifter som kan brennes.
Det er også mulig å riste i sin egen eller andres kropp, dvs man skjærer tegn inn i hud eller i neglene.
1/2
...dette er i alle fall hva jeg tror. Så jeg forklarer for eksempel ALU-inskrifter med at de danner et slags grafisk stavrim som er enkelt og vakkert og godsinnet. Det samme gjelder også LAÞU-innskrifter. Det er også bra om grafene danner et forståelig ord (ALU = ǿl, LAÞU = invitasjon), men det er litt tilfeldig nǿyaktig hva det ordet betyr. Det viktigste er hvordan tegnene faktisk ser ut (i kombinasjon).
Det synspunktet gir etter min mening et mye bedre svar enn hva for eksempel Lisbeth Imer kommer med her:
>Så du tror ikke, at alu nǿdvendigvis betyder ǿl?»
>Nej, for hvorfor skulle man have skrevet ǿl på alle mulige ting? Jeg tror mere på, som andre forskere har påpeget, at det har at gǿre med »beskyttelse« eller »jeg beskytter«, måske i betydningen af, at du må få et godt helbred ved at drikke.
Men men, bare noe jeg har tenkt litt på i mange år nå...
2/2
Burde vel også ha nevnt spesielt det sentrale prinsippet med repetisjon, som også gjelder mer eller mindre universalt i musikalsk teori.
vgtv.no
har dere vrælet for klima i dag?
VRÆÆÆÆÆÆÆÆL!!!!
sånn, nå har jeg gjort mitt
antisatan brever alltid de beste breva
hva mente du med dette?
>999
Ræv?!
Kul bild.
Du vil se ræva mi ja?
Vræææææææl!
Ingen lenker til bevis for at dette skjer, svakt..
>thorvald aspenes
thorvald aspergernes lmao
samnytt.se
det er bare et forslag og kommer aldri til å bli gjennomfört, men er jo litt morsomt lell
"Norge er et fritt land"
Har Danske forfedre så der tok du meg ikke
stakkars island i bötta
DE KOKER ISLAND!
Dette kan ikke hende
>leser ordet "danske"
>blir påminnet om århundrer med dansk-norsk union
>mine öyne leker med ordet
>sikler litt nedover min patetiske no*ske munn
>nordmannsfitta mi begynner å riste og heve seg
Åh, jeg klarer ikke mer! Jeg trenger dansk herredomme NÅ! Slå meg rundt og gjör meg til ditt no*ske lydrige, Danske Konge!
Skattelegg folket mitt og tving meg til å riste på lommeboka for den
STORE
DANSKE
KONGEN
Åh godegud, bare å skrive det gjör at min vasallhjerne tenker små no*ske vasalltanker. Undertrykk meg! Vær så snill Pappa, undertrykk meg! Jeg er en vasall for den Store Danske Konge! Tving meg til å betale for bondeoppror, gjör meg til din slave! Jeg er en liten no*sk dansk-elskende griseslave! Jeg vil smake Dansk svinekjött!
Oink! Oink oink oink! *sniffer rundt* Æsj, denne ""kongen"" er no*sk, burde fortsette å lete *sniff sniff* Ooh, der har vi det, en stor og fin Danskekonge! Jeg er forelsket! *Underkaster meg for kongen* VÆR SÅ SNILL, fyll mitt no*ske lydrike med din Danskeadel! Det er det ENESTE jeg vil ha!
Dansk herredomme gjör meg glad!
Dansk herredomme gjör meg kåt!
Dansk herredomme gjör meg til din patetiske no*ske vasall stat!
HYLL SEIER!
Sånn skal det være
"Roper"
Hvorfor er den danske fane flosset? Og hvad dælen er det for en hjelm
Gutta, dere bestemmer.
strawpoll.me
Den eneste på bilde som ikke er kristen
Ingen av disse sitter i rullestol, meget skuffende.
Ironiskt då danmark kr*stnades först
Silje, maria eller maja
Ja men det viser jo storhetstiden
Bare å oppdatere bildet hvis dere vil
>du är helt dum i huvudet om du inte kan skillnaden på de och dem
da bör du holde deg unna norge, her har vi fullstendig sluttet å bruke ordet "dem" og bruker bare "de". selv journalister skriver feil i hytt og pine uten at noen retter på de
jeg håper ikke dere er rasister, dere er like ille som jihadister
Ja, det vil jeg gerne.
Er snill som et lam jeg
kjenner flere som har j*der på kortene sine så de tenker seg om för de bruker penger på ting.
hvordan overlevde folk för vi fikk alle disse sinnsyke "hatprat"-lovene?
>Evy
>oppdrettsnæringern går til helvete
Pfffff pffff t t t kukukkuk blangbangbangbloa gugugugugug hnnnggh
Man la seg i fosterstilling under dyna og sykmeldte seg i månedsvis, heldigvis er den tiden forbi
Handler meg noe alkohol og drikker meg full jeg da