/egy/ /زب/ /misr/ /masr/ /kemt/ /ahwa/ /مصر/

تفتكروا الإخوان والكولجيه هيعملوا حاجه النهارده اديشن؟

Attached: 123456789kosomak-edgymuch.jpg (480x255, 14K)

Other urls found in this thread:

twitter.com/TurkiShalhoub/status/1174957512363102209
youtube.com/watch?v=Gu2pVPWGYMQ
youtu.be/2OYToz826VA
youtube.com/watch?v=n9JVbbRBqfY
face
carnegie-mec.org/2017/03/31/ar-pub-68596
fac
twitter.com/NSFWRedditVideo

لا

هيقعدوا يشيروا فيديوهات قديمه وينتشوا بثورتهم المجيده بعدين يقولوا الشرطه هجمت علي المظاهره وقبضت علي الناس والجيش منتشر في كل حته وخايفين مننا؟

اه زي كل مره
الروتين بتاعهم ده بقي مضحك ومثير للشفقه

أنا اللي عاجبني فشخ محمد علي الحرامي اللي قلب ثورجي مره واحده.
تخيل تبقي حرامي وعليك قضايا فتعمل ثوره عشان تقلب نظام الحكم, وبعد ماتنجح وتنزل مصر يتقبض عليك برضه عشان كونك حرامي ملوش علاقه بمين الرئيس.

أنا مستغرب إن الناس مصدقين تمثيله المبتذل في الفيديوهات والبيرسونا اللي بيقدمها

المرعب ان الناس عاملينه بطل وبيمجدوا فيه
اللي هو ممكن يمصوا زب اي حد يطلع يقول كسم السيسي

بعمل سيرش علي تريندات تويتر, تريند يسقط السيسي ويسقط النظام منتشر بره مصر أكتر من جوه مصر.
أول تريند في قطر وعند الانون القردني والكويت.

Masris are niggers of mena

Attached: EE5V3_uU0AEe9Yv.jpg (720x652, 47K)

ادي ارهابي بينشر بروباجاندا وعارف إن البهايم هيصدقوه

twitter.com/TurkiShalhoub/status/1174957512363102209
#ارحل
الإنقلابي السيسي منذ أن اختطف هو وعصابته مصر وإلى اليوم، لم يشيّدوا جامعة أو مستشفى كبير أو مطار، لكنهم أنشأوا القصور الرئاسية، وأنشأوا أيضا عشرات السجون وملأوها بالمعتقلين الأبرياء !

واحد منزل رد عليه بأسامي بعض المستشفيات, قام حساب وهمي كاتبله "يا ضلالي الاقتصاد مدمر"

*pajeets

تفتكروا اللي بيحصل في مصر ده مخطط امريكي عشان يلهوا الناس عن الكائنات الفضائية؟

المصريين اللي هيتظاهروا النهارده أكتر ولا الامريكان المتوحدين والمجانين اللي هيروحوا يهجموا علي المنطقه العسكريه؟

Attached: EEzVbgLXYAE-_93.jpg (700x875, 95K)

نشارك شوية موسيقي

youtube.com/watch?v=Gu2pVPWGYMQ

youtu.be/2OYToz826VA
كل شويه يظهرلي حاجات زي دي مؤخرا حتي في صفحه فيسبوك ستات بيشتموا في الرجاله المصريين ويقللوا منهم

ما هم ولاد متناكه يا أنون فلازم تعذر الستات.

تخيل المصريين اللي حواليك ولاد متناكه قد ايه؟
تخيل بقي العمال والفلاحين اللي بيسافروا بيسيبوا انطباع عامل إزاي.

ده غير إن المصريين يعتبروا شعب متأخر فكريا حتي بالنسبه للخلايجه, الخلايجه معاهم فلوس فبقوا منفتحين نسبيا مقارنة بالمصريين اللي عندنا الراجل بيبقي فاكر انه اشتري عبده بفلوسه مش واحده تشاركه حياته.

فيه اوبن بوفيه كويس في القاهره وسعره مش بطال؟

youtube.com/watch?v=n9JVbbRBqfY

الانون الكولجي بيصلي ولا مختفي فين؟

كس ام مصر
كس ام سيسي

بس يا اخواني يا حقود.
بتحقد علي مصر والسيسي عشان هيخلينا قد الدنيا.

كسم السيسي

انشر البروبجاندا بتاعتك الي محدش هيصدقها او رد علي الكلام يا معرص ومحدش هيصدقك برضه

الحرامي دا كان بيتعامل مع الجيش يعني انت قصدك انه الجيش كله حراميه وولاد شرموطه والصراحه معاك حق جيش انجس ابن وسخه السيسي خلاه مسخره

اول مره اتفق معاك في حاجه يا دولجي

what's happening in Egypt

فيه ناس هتنزل بس الاحداث هتبقي علي حسب العدد قليل او كبير
لو العدد كبير هتبقي ثوره
لو قليل هتبقي منيكه فارغه زي كل مره

and slavs are of europe why the hate

>محدش هيصدقك برضه
دي الحقيقه فعلا.
محدش عنده استعداد يعترف انه مغيب أو غلط عشان كرامته هتنقح عليه.
لي صاحب اخواني مشترك في صفح البروباجندا وبينشر الإنجازات احيانا وباقي الإخوانجيه والكولجيه اللي عنده بيعملوا قلب علي الشير ومبسوطين بمصر, وبعد ثانيتين ينزل بوست ضد السيسي وانه بيخرب البلد.

لا محدش مهتم يا انون
انت المغيب الوحيد هنا
اي تحسن اقتصادي او مشاريع انت قولتها منعكستش عالشعب بشكل مباشر والسيسي من يومين لما خاف طلب من الحكومه انه الشعب يحس باي تحسن
حتي مشاريع الاسماك السمك غلي
ياخي كسمك بتنشرلي مشاريع مزارع سمكيه وانا عندي السمك غالي
هعمل بيها ايه دي
اتنيل

>الحرامي دا كان بيتعامل مع الجيش يعني انت قصدك انه الجيش كله حراميه
حرامي يعني كان عليه فلوس مشاريع وخلع, مش حرامي كان بيسرق بقاله ستاشر سنه بالتعاون مع الجيش يا مدلس.

المهم إن الكولجيه ولاد المتناكه بيقولوا الجيش مشغل الاف المقاولين والشركات وبعدين يجي الخول يقولك الجيش بيعمل كل حاجه في البلد والقطاع الخاص مش عارف يشتغل بسببه والشركات بتقفل عشان مش عارفين ينافسوا الجيش.

الجيش مشغل الاف المقاولين لصالحه والهندسيه بتاخد نسبه رغم انها ممكن تكون مبتعملش حاجه خالص
انت يا اما مشوفتش الفيديوهات يا اما شوفتها ومفهمتهاش
ودا معناه انك اولا المعرص السيساوي ثانيا انك لسه غبي زي مانت ومتغيرتش

ودي ابحاث بعملها وبتأكد منها ان اصحاب الاراء المعينه بيمتازوا بصفات معينه والا مكانش دا رأيه منها مثلا ان مؤيدين السيسي بيميلوا انهم يكونوا اغبياء نيك وكدابين ، الاخوان بيميلوا انهم كدابين ومنافقين وغيره
فيه برضه ابحاث تانيه بعملها هي اتعملت كتير بس بتأكد ان الانسان زوقه ممكن يدي انطباع عن شخصيته كلها

>ي تحسن اقتصادي او مشاريع انت قولتها منعكستش عالشعب

المرتبات زادت.
مليون مواطن كانوا ساكنين في عشش اتنقلوا لبيوت انضف من بيتك.
عشرات المستشفيات والاف المراكز والوحدات الصحيه اتبنت واتجددت.
الاف الكيلومترات من الطرق اتبنت وبقي النقل بين وداخل المحافظات اسهل.
علاج تلاته مليون مصري من فايرس سي.
بداية تحقيق الإكتفاء الذاتي من الغذاء.
تحقيق الإكتفاء الذاتي من الغاز.
بناء مصانع بمليارات لتكرير البترول وتحقيق الإكتفاء الذاتي من الوقود قريب.

كونك جاهل ومعتقد إن تحقيق الإكتفاء الذاتي معناه إن الحاجه هتبقي ببلاش فدي مشكلتك الشخصيه إنك معاق ذهنيا.

الصرف الصحي وصل لتلات اضعاف القري اللي كانت أيام مبارك وهتوصل لكله في المستقبل.

وده جزء صغير نيك عشان مش هضيع وقتي في الكتابه لواحد متخلف زيك مش هيقرا ولا هيفهم اي حاجه موجوده.

إزاي كل ده يا ابن العاهره مش منعكس علي الشعب؟

>الجيش مشغل الاف المقاولين لصالحه والهندسيه بتاخد نسبه رغم انها ممكن تكون مبتعملش حاجه خالص
ايه مشكلتك لو بتاخد نسبه؟
هو جيش اسرائيل اللي بياخدها؟

الهيئه الهندسيه مشرفه علي المشاريع, المشروع اللي بيتعمل في سنتين بتخليك تعمله في سنه وتدفعلك نص التمن وما تستلموش الا لو كان مطابق للمواصفات وعلي اعلي مستوي.

ومظنش إن شخص فقير زيك المفروض يهتم برفاهية رجال الاعمال المساكين اللي كسبوا مئات الملايين بدل مليارات بسبب قيود الجيش عليهم..

يا عم كسمك رد علي الكلام الي انا كاتبه بعدين رش الانجازات
لجنه بنت شرموطه غبيه

ممكن اجبلك 10 اضعاف الخره الي انت كاتبه دا ايام مبارك ومع ذلك مبارك ابن شرموطه فاشل زي السيسي

يابني هو انت ليه كل لما بتكتب حاجه مبتستخدمش عقلك انت وكانك مخزن الكلام في notpad ومستني تطلعه فأي وقت

>مؤيدين السيسي بيميلوا انهم يكونوا كدابين
فين الكذب يا ابن الشرموطه؟

لا مفيش مشاكل الجيش يشفط الاقتصاد ما هو مش جيش اسرائيل الي بيشفطه
هو دا اصلا اصل المشاكل كلها في مصر ، انه اي خول تيجي تحاسبه من الجيش او الشرطه يقولك هو انا جيش اسرائيل انت شاكك فيا ولا ايه

ولا يا شرموط روح مص للرائد حازم ومتوجعش دماغي

>رد علي الكلام الي انا كاتبه بعدين رش الانجازات
ماهو يا ابن المتناكه يا غبي أنت بتقول إن مفيش حاجه بتعود علي المواطن.
اللي انا كاتبه ده مش إنجازات, دي الحاجات اللي بتعود علي المواطن يا ابن القحبه.

فياريت يا ابن الشرموطه تعترف إنك ابن متناكه غبي مافهمتش الرد بعدين رد عليه وقولي إزاي ده مش بيعود علي المواطن.

وشكرا

كسم الانون المعرص السيساوي الي الاخوان بينيكوه فطيزه والعسكر في نفس الوقت
الاخوان بينيكوه في خرم طيزه لانه بيأيد السيسي بسببهم فقط انما هو مش مقتنع بيه اساسا
والعسكر بيمص ازبارهم علشان زبر الاخوان مش عاجبه
وفالاخير كسمه علي كسم الاخوان
كيك

>لا مفيش مشاكل الجيش يشفط الاقتصاد
إن يتعمل مشاريع باربعه تريليون والجيش يكون واخد منها واحد أو اتنين في الميه ده معناه انه شافط الإقتصاد؟

إن الجيش يكون مشرف علي الاف المشاريع اللي شغال فيها الاف الشركات وملايين المصريين ده معناها إن الجيش شافط الإقتصاد؟

أنت بتفهم من كس أمك؟

المفروض ترد الاول علي المزارع السمكيه الي انت نشرتها وليه اسعار السمك زاد و بعدها تقول كذا كذا كذا وترش الانجازات

مردتش عالكلام يبقي انت حافظ كلمتين فا متتوقعش اني هقري كلامك لانك كدا زي اللجنه بالظبط بتيجي تكلمه فموضوع محدد يكلمك في واحد تاني

وبالنسبه للانجازات الي بتعود عالمواطن فا انا جبتلك يابن الشرموطه قولتلك ايام مبارك كان فيه انجازات بتعود علي المواطن وممكن اجبلك منهم اضعاف الي انت كتبته ومع ذلك هو كان فاشل

كيك لول اكس دي

واسمه العقيد حسام يا خول

الجيش دخل في كل حاجه يا انون حتي الانترنت دخل فيه واحتكره وشويه وهيخش في كسمك ومش هنعرف نطلعه
وعمل صيدليات كمان
كون انك مش مدرك خطورة الموضوع او حاسس انه عادي دي مش مشكلتي لان حتي الشعب نفسه الجاهل الغبي ابتدي يدرك ويعرف ان بعد كدا الجيش هيقاسمه في رزقه

فا اتنيل اخرس وروح كمل مص للرائد حازم

معرفش بقي انت ادري زهقت من الرائد حسام رحت للرائد حازم كلهم بتمصلهم بقي يا انون انت ادري

>المفروض ترد الاول علي المزارع السمكيه الي انت نشرتها وليه اسعار السمك زاد و بعدها تقول كذا كذا كذا وترش الانجازات
ماأنت لو بتقرا كنت لقيت الرد وسط الكلام اللي أنا كاتبه

لكن بحكم كونك كولجي فانت مخك رفض يقرا الرد بتاعي اصلا وما لاحظش إني رد علي النقطه دي وسط الإنجازات اللي بتمس المواطن

وده دليل علي إنك جاي تجادل مش جاي تقرا وتفهم

>ايام مبارك كان فيه انجازات بتعود علي المواطن وممكن اجبلك منهم اضعاف الي انت كتبته ومع ذلك هو كان فاشل
السيسي في تلات سنين عمر مئات اضعاف اللي مبارك عمله في تلاتين سنه

انجازات مبارك معظمها هيكون عنواين ومفيش تنفيذ حقيقي أو عشره عشرين مشروع كبير في تلاتين سنه

السيسي في آخر خمس سنين عمل فوق العشرتلاف مشروع ونهض بمصر بجد وكل المؤسسات الإقتصاديه في العالم معترفه بده وبسبب ده كل دول العالم بتتعامل معانا زي الفل وبينصحوا بـالإستثمار في مصر لو ناوي تستثمر في افريقيا

أنت ما رديتش علي حاجه

الجيش عمل ايه واقتصاد مصر قد ايه ؟

أنت ماتعرفش الإجابه ومجرد بتكرر شعارات وهيه ملهاش لزمه

أنا نازل احلق عشان الكلام معاك مفيش منه فايده

أنت مجرد كولجي عشوائي وقناعتك الشخصيه لا هتقدم ولا تأخر ولا تأثر علي أي حاجه في البلد

ممكن السيساوي المعرص يقولنا رايه في موضوع ان اي حد بيفتح بؤه او حتي يفكر يفتح بؤه بيعتقلوه والاعلام كله متحكمين فيه ومفيش اي راي معارض بيسمحوا به

اولا انت مردتش علي حاجه في كلامي ولسه مصمم تجادل وتتشرمط زي اللبوه

ثانيا >انجازات مبارك معظمها هيكون عنواين ومفيش تنفيذ حقيقي أو عشره عشرين مشروع كبير في تلاتين سنه
دا علشان انت بتمص زبره حاليا انما ايوه انجازات مبارك فيه منها كتير عناوين
روح شوف يا انون مدينة زويل اتعملت ولا لسه وتعال ناقشني
اكيد الحكومه بتقولك انها اتعملت ، بس هي متعملتش
كيك

يابني هيقولك دا من عيوب النظام وهيريح دماغه
معرص سيساوي بيهرب من الحاجات المهمة وبيعتبرها ملهاش اي اهميه

الجيش عمل صيدليات
بيبيع خضار
بيبيع جمبري
دخل فالانترنت
دخل في كسمك
دخل فالعقارات
حاول يعمل مواصلات ويشغل العساكر بالسخره بس تقريبا فشل لما الناس قفشته

بعيدا عن انه مش من حقه اصلا وهو بيعمل كدا فقط لان مفيش حد بيحاسبه

بس قريب يا انون والجيش هيوصل لطيز امك خلي بالك بقي دا بعد الكس علي طول

>وقناعتك الشخصيه لا هتقدم ولا تأخر ولا تأثر علي أي حاجه في البلد
الكلام دا تقوله لنفسك يا انون
متحاولش تفهم نفسك ان قناعاتك الشخصيه هتأثر علي البلد او هتأثر علي حد وبطل تتهم الناس انهم جهله علشان كدا مش مقتنعين بقناعاتك الشخصيه

هما مش مقتنعين بيها لان النظام مصلحته غير مصلحة الناس ، مصلحته هي البقاء فالحكم فقط بعيدا عن الظروف السياسيه والاقتصاديه للمواطنين مش اكتر فا متجيش تحاسب الناس يا كسمك بدل ما يجي حد يحط الخياره فطيزك ويفوقك شبهي

تسلم الايادي

تسلم يا جيش بلادي

مصر

مصر

انا ايدي بتاكلني عشان ارد علي الكولجيه بس انا قررت التزم الصمت لحد ما كولجي يجي يقولي انه هيستخدم عقله ويقرا كلامي ويرد ومش هيسفسط وهيتناقش بشبه احترام متبادل

مفيش لا ثورة ولا خرة هيحصل خلاص
محدش هينزل يموت عشان شوية فلاحين مش فاهمين حاجة اساسا

يا انون اللى فهمناه من فيديوهات محمد على ان المشاريع اللى انت كاتبها دى حتى لو اتعملت فهى بتتكروت وبتتعمل بشغل منيكة لان الجيش اصلا كله فلاحين بهايم
ولو حاجة مخلصتش ممكن يقولوا للسيسى خلصت عشان ميزعقش
ولان السيسى نفسه فلاح بهيم مش فاهم حاجة عايز كل حاجة تخلص فيومين ومنغير دراسة جدوى لاى ابن متناكة
فلو المشاريع دى المفروض على الورق نستفيد بيها 100% هنستفيد بيها 60% بسبب غبائهم

دة غير ان الناس عارفة ان محمد على حرامى ولولا انهم نصبوا عليه ففلوس مكنش عمل كدة
بس الناس حبته عشان فضحهم وعشان عصب السيسى لدرجة انه خلاه يطلع يعيط فالمؤتمر ويقول انا ابن مصر انا ضد الكسر تعملوا فيا كدة

فيه مشروع محمد علي قاله متعملش اساسا والحكومه طلعت قالت انه اتعمل
دا معناه ان فيه مشاريع كتير بتتكروت فعلا او مبتتعملش اصلا

المعرص السيساوي بيحاول يفصل السيسي عن مبارك وبيقول ان مبارك بيعمل مشاريع وهميه ، علشان قاعد علي حجر السيسي بس
ميعرفش ان مبارك اول 10 سنين كان احسن من السيسي بكتير فشخ
وان اخر كام سنه كان مبارك عامل فيها معدل نمو عالي ورغم انه كان حرامي مكانش خانق الناس بالشكل دا

كسم السيسي والانون المعرص السيساوي اكتر منه

طبعا السيسي بما انه رئيس فاشل وزيه زي الي قبله جاي يكمل الي قبله عمله بس يحط التاتش الخاص بتاعه الي هو خراء زي لجانه الالكترونيه وكل حاجه بيعملها

فا اهم حاجه اشار إليها محمد علي ان السيسي بيبص للكوانتاتي مش الكواليتي علشان كدا مشاريعه بدون دراسه جدوي ومشاريع اي كلام لا تخدم الشأن العام كما يجب وعاملها علشان يتفشخر وخلاص

مظنش ده حقيقي لأني اعرف مقاولين شغلهم اترفض وفيه مشاريع كتير جدا كبيره افتتاحها اتأجل شهور واحيانا سنه او اكتر بسبب ان فيها مشاكل ومش مطابقه للمواصفات.

السيسي صعب يقبل حاجه بأسمه وتكون اي كلام، اكيد هتلاقي مشروع او اتنين فيهم مشاكل بعد فتره بس الغالبيه العظمي هتكون زي الفل.

والحقيقه انا مش فاضي اسمع ساعه ونص فيديوهات يوميه للشخص ده يا انون خصوصا ان تمثيله مبتذل فشخ وكرينچي بطريقة كلامه وحركاته.

كمان هو مش انسان مصدر ثقه عشان تصدقه، انت مصدقه عشان بيقول كلام علي هواك مش اكتر وهو بيقول كلام علي هواك عشان عاوزك تتفرج فظه هيزود فرصته في انه يبان كضحيه وانه مش حرامي فالنظام اما يقدم طلب بتسليمه هيعمل فيها شهيد الثوره قدام الدوله اللب فيها عشان يضغط عليهم ما يسلمهوش ويعيش حياته ف سلام بره.

ومفيش حاجه اسمها المشاريع دي حتي لو بتتعمل فهي بتتكروت.
انت ما ينفعش تؤمن بفكره وعكسها في نفس الوقت وتختار واحده منهم علي هواك علي حسب النقاش رايح فين.
يا تؤمن ان المشاريع معموله فعلا بس متكروته يا إما تؤمن ان مفيش مشاريع اصلا وان مفيش كروته ومحمد علي كذاب ومفيش الاف الشركات اللي شغاله ليل نهار تعمل مشاريع.

المشاريع بالمناسبه مكانها معروف وتقدر تشوفها بعينك لو حابب.

سيرش علي خريطة مشروعات مصر هتلاقي موقع مجمع المشاريع وتكلفتها ومكانها وفيديو ليها، الموقع لسه تحت الانشاء بس هتلاقي مشاريع بمئات المليارات فيه تقدر تتفرج عليها.

كان فيه خبر قريته ان مشروع جديد من بتوع بشاير الخير وهو بيتعمل اكتشفوا انه اتعمل على تربة غير صالحة للبناء ومنغير دراسة واختاروا الارض وخلاص عشان واسعة
ولما قالوا لمشرف الهيئة الهندسية قالهم مليش دعوة لازم المشروع يتسلم فمعادة

هينزلوا ويثوروا ويلاقوا المتصدر ف الانتخابات الاخوان والجيش زي المره اللي فاتت

Attached: 1566152144479.jpg (704x728, 43K)

بتاع اسكندريه؟

انا قريت برضه الحوار ده علي الفيسبوك بس مفيش اي دليل نهائي عليه ففكستله.

شوفت استفتاء في صفحة عمرو واكد نسبه الاكبر للعلمانيين والليبراليين
كيك

نفس الكلام بس الخبر دة مع كلام محمد على يديك نبذة عن اللى بيحصل
دة غير يا انون احنا مصريين وعارفين عقلية المصريين ايه سواء فالجيش او برة

احتمال يا انون
بس دا احسن حاجه ممكن تحصل لان لو منزلوش دلوقتي فالغالب هينزلوا بعدين فا مش ناقصه وجع دماغ نخلص احسن

لو حصل حاجه والنت قطع هنزل اسرق بنك

لو حصل حاجة مش هتكون زى المرة اللى فاتت

كسم المره الي فاتت
كسم وائل غنيم كل فيديوهاته خولنه وبيعرص للسيسي قال ايه فاكر انه هيفكر برا الصندوق لحد ما السيسي استخدم عقله المعتاد وراح قبض علي اخوه قام قلب عليه
ثوره 25 منايك

منصحش اي حد من الانونز
انه ينزل في اي نوع من الثورات بعد الي انا شوفته دا
وائل غنيم متخبط نيك ومش عارف هو عايز ايه دا غير انه عرص ومهزوم
ومحمد علي وعايز يعمل كدا لمصلحته الشخصيه

وكسم السيسي

محدش هينزل لا انونز ولا غيرهم

يا أنون المشروع مش بيعمله عميد ولواء وبس كده

فيه ملايين شغالين في المشاريع دي, اكيد لو فيه حاجه شمال كان أكتر من واحد اتكلم

وايوه أنا متأكد إن فيه مشاريع ممكن يكون فيها مشاكل بس لو مشروع ولا اتنين من وسط ألف يبقي ده شيء كويس نيك الحقيقه ومش هنتجاهل كل اللي بيحصل عشان شيء تافه زي ده

غلطان يا انون
فيه ناس هتنزل فعلا بس العدد هيبقي قليل ومتسمعش عنهم او كبير وتسمع عنهم

المشاريع معظمها او كلها بتتعمل بدون دراسه جدوي
مشروع او اتنين من وسط الف اتعمل فيهم دراسه قصدك ؟
ولا كلهم اتعملوا بدون دراسه وطلعوا جامدين زي قناة السويس

محدش يقدر يفتح بقة يا انون كله بياكل عيش
لو اتكلم هيتكلم مع واحد صاحبة فسرة ويتريق لكن هينفذ الاوامر
محمد على عشان يتكلم هرب برة مصر

انت جايب الكلام ده من طيزك شكلك

هل فيه تعارض ما بين السياسة والاخلاق

ده علي تويتر
أنت ناسي استفتاء التعديلات الدستوريه علي الفيسبوك كان لأ باكتساح وفي الحقيقه كان نعم باكتساح ونيك

>فالغالب هينزلوا بعدين
شيء مستبعد
كل مابتستني اكتر كل ماالوضع يرجع مستقر أكتر وكل ماالناس هتشكك في سبب الثوره

يعني كمان سنتين لو سعر الدولار وصل اربعتاشر جنيه مثلا
وبقي عندك اكتفاء ذاتي من الغذاء
والسياحه رجعت لنفس مستوي أو مستوي اعلي من ايام قبل الثوره
ومشاريع السيسي كان معظمها وصل لمراحله الاخيره والناس بدأت تشوف تأثيرها
وبقي عندك فائض في الميزانيه بسبب إن المشاريع الضخمه قلت وزودت المرتبات خليت الحد الادني الفين ونص مثلا

ايه اللي هيخلي حد ينزل يثور معاك؟

انون الدولار النهارده بستاشر جنيه وربع بعد ماكان رايح ناحية العشرين جنيه
الإخوان مش من مصلحتهم نهائي يأخروا خطط الثوره
مااستبعدش لو كل كام شهر حاولوا ينشروا بروباجندا جديده عشان الإنتظار مش في مصلحتهم

هتكون زي اللي فاتت وتأييد الجيش هيكون اكبر وسط الفقرا
مفيش مصري اصيل هينتخب واحد مش شايف إن الغير محجبه مش شرموطه

ايه سر دعم الكفاتس للسيسي؟

>المشاريع معظمها او كلها بتتعمل بدون دراسه جدوي
مفيش الكلام ده يا أنون

السيسي أما اتكلم كان بيتكلم عن إن المشروع محتاج واحد مجنون يعمله, والسيسي مجنون وعمله فعلا وناك الشعب بس عمله وهيفيد البلد مستقبلا

يعني مشروع زي اعادة تسكين مليون مواطن من سكان العشوائيات ده فين الجدوي الإقتصاديه في كده؟
إنك تبني مدينه وسط الصحرا, فين ضمانك إن حد هيستثمر فيها اصلا؟
هي مشاريع علي الورق ملهاش لزمه أو هتفشل ولكن في الحقيقه هي نجحت

لكن الهبل بتاع إن مفيش دراسة جدوي بتتعمل ده هري مش أكتر
مشروع المليون ونص فدان والصوب الزراعيه ده أكيد مش مشروع فاشل وملوش دراسة جدوي

فالكلام محدد علي نوع معين من المشاريع

>مشروع او اتنين من وسط الف اتعمل فيهم دراسه قصدك ؟
مشروع أو اتنين اتعملوا وممكن يطلع فيهم مشاكل فهتلاقيهم بيلفوا الفيسبوك وبيتجاهلوا الالف التانيين

>ولا كلهم اتعملوا بدون دراسه وطلعوا جامدين زي قناة السويس
التفريعه معرفش ايه لزمتها لحد دلوقتي, مشروع تطوير محور قناة السويس ده شيء تاني وشيء كويس

يعني الاف المليونيرات اللي شغالين في المشاريع مايعرفوش يعملوا زيه؟

ده واحد حرامي ولبس في مشروع معرفش يعمله وضيع الفلوس فهرب وعمل الحوار ده كله مش أكتر

مش كلهم بيدعموه
الكنيسه بتدعمه زي ماالازهر بيدعمه

الكفاتسة بس ضد الإخوان والإسلاميين والسيسي في عهده الدوله بعدت عن الدين فشخ مقارنة بعهد مرسي ومبارك

وممكن بسبب إنك متبرمج علي إنك تعتقد انهم مؤيدين ليه فمش بتلاحظ غيرهم, لكن لو دخلت اي صفحه سيساويه هتلاقي الغالبيه العظمي مسلمين ونادرا ماتلاقي مسيحي اصلا

عشوائيات مصر
كسم السيسي ابن المتناكه قاعد يبني في قصور وسايب الشعب يتناك
بيبنوا يوتوبيا وهيسيبوا العاصمه القديمه تحترق
قد ايه دكتور احمد خالد توفيق كان عنده نظره مستقبليه في روايته اللي سارق فكرتها

face

book.com/permalink.php?story_fbid=589565698115113&id=554913841580299

اخو وائل غنيم اتقبض عليه
علي الاقل ايام الاخوان الصلاعمه كان في برنامج باسم يوسف والناس بتنتقد براحتها

انت فاكر ان الاخوان كانوا مسيطرين ساعتها كسم الضحك
انا فاكر كان فيه فيديو لظابط بيحرض الناس يتظاهروا

مش وقت منيكه يا أنون

وانت عارف وانا عارف إن مفيش أي ابن متناكه عارف أي ابن متناكه من اللي بتحصل في البلد اصلا وهيقعدوا ينتقدوا عن جهل

>والناس بتنتقد براحتها
عشان كده اللي كان بينزل يتظاهر كان الإخوان بيتلموا عليه ويضربوه؟

carnegie-mec.org/2017/03/31/ar-pub-68596
اللينك دة احسن ملخص للحصل

>اخو وائل غنيم اتقبض عليه
قبضوا علي اخوه عشان وائل ما عملش حاجه وبيقول لمحمد علي يسكت؟

ارتفاع عدد المستشفيات الجامعية إلى 105 مستشفى .

- تطوير وإنشاء 376 مستشفى عام .

- افتتاح 158 مركز لعلاج فيروس سي بجميع المحافظات .

- تطوير 1067 وحدة صحية بمحافظات الصعيد .

- ارتفاع عدد الوحدات الصحية من 1679 وحدة الى 5000 وحدة.

هات مصدر موثرق

ويجي واحد كولجي قاعد علي طيزه مش عايز يدور علي شغل او يساري فيسبوكي مراهق شقي يقولك ماحنا مش بنستفيد حاجه من المشاريع دي
كسم الضحك بجد

زب ت ت ت ت ت هاها

بدي نيك كس مصري :(

لو حد فتح اللينك يقول راية اية والغلط اللى حصل كان من مين

وكل المصريين بدهم ينيكو كس سوري

انتو ليه يبنل شرموطة البنات بتحيض عليكم؟

ماعدا انا
مش عايز يجيلي ايدز

السوريين بيض والستات بيحبوهم علي عكسنا بنيين زنوج صحراء

واحد طالع يشرب مخدرات لايف والتاني بيقول انا حرامي بقالي ستاشر سنه والإسلاميين طايرين بيهم في السما

هي القيامه هتقوم ولا ايه يا جدعان

ايه اللي بيحصل في البلد؟

fac

ebook.com/ghonim/videos/10162161554970576/