Weekendudgaven
/danmarktråden/
trist
Over hvad?
Hei user. Håper du fremdeles er her. Så ikke spǿrsmålet fǿr nå, så det er jo litt uheldig.
>selvom oldnordisk nok havde flere lyde, end der blev repræsenteret af deres runer.
Dette er et flott spǿrsmål. Jeg har brukt lang tid på å prǿve å avklare hvorfor runeskrifta utviklet seg i den retning som den gjorde.
Den rimeligste innfallsvinkelen er vokalene, og her er situasjonen slik: norrǿnt utviklet en del nye vokaler fra urnordisk. Vokalsystemet ǿkte fra fem (5) vokaler i urnordisk til ni (9) vokaler i tidlig norrǿnt. Diftongene er litt vanskeligere å arbeide med, så jeg lar dem ligge. Det er også mulig at norrǿnt hadde to ulike y-lyder, således ti (1) vokaler, men dette er vanskelig å påvise.
Når ny vokal oppstår, eller når gammel vokal skifter verdi (får omlyd), er det ikke åpenbart for yngre talere å avklare hvordan den nye lyden burde skrives. Engelskmennene lǿste problemet med nye vokaler ved å innovere nye runetegn og å gi disse runene nye navn. Du tenker kanskje at det er veldig rimelig, men den engelske lǿsninga er heller ikke uproblematisk. Den opprinnelige runa for o-lyden var jo nettopp O-runa, gjerne kalt "odal". På grunn av i-omlyd i gammelengelsk hadde O-runas verdi skiftet fra /o/ til en ǿ-lyd, og i vestsaksisk (d.e. den best belagte gammelengelske dialekta) hadde den lange ǿ-lyden faktisk falt sammen med e-lyden. Derfor står "odal" i vestsaksisk for /e/ (!), og gammelengelsk har således fått to ulike runer for e-lyden. Dette er vanskelig. Samtidig hadde den gamle a-runa også fått en ny verdi, nettopp /o/. Så systemet i gammelengelsk er også ganske forvirret.
1/3
Twin Peaks er lort
Jeg kan også trekke fram at engelskmennene ikke klarte å skille mellom g-lyden og j-lyden, fordi gammel g-lyd gikk over til en j-lyd under visse forhold. (Se f.eks. "yard" contra "gård" – her stammer "yard" faktisk fra en gammel Jow Forums.) Dette skjedde i navnet på G-runa, "giefu", og således gikk verdien til G-runa over til [j]. Men /j/ hadde allerede en rune i j-runa, som het "year". Engelskmennene fikk således fått to ulike runer for [j], og hadde ingen rune for [g]. Ja, det er til og med slik i poesien deres at g-lyden danner stavrim med j-lyden!
Hva skjedde i Skandinavia? Jo, man lot gamle runer holde flere ulike verdier. Således kan a-runa stå for en ren a-lyd, /a/, eller for omlydsproduktene /æ/ og /ǫ/. Både æ-lyden og ǫ-lyden (el. å-lyden) oppstod fra en gammel a-lyd, så dette er egentlig ikke så veldig problematisk.
Den gamle e-runa ble ustabil etter urnordisk "brytning", dvs vår unike overgang /e/ > /ia/, som man ser i ord som JORD, HJERTE (sammenlikn med tysk ERDE, HERZ, med rene e-lyder). Når runa som skulle stå for /e/ begynner å stå for en slags i-lyd eller en j-lyd, kan den jo ikke lenger stå for /e/. Og plutselig manglet Skandinavia en egen e-rune. I vikingtid blir e-lyden, som i det hele tatt var veldig sjelden (pga brytning), uttrykt av I-runa.
Den gamle p-runa ble også ustabil, pga lite bruk. Lyden /p/ er faktisk ufattelig sjelden i germanske språk, og tegnet for p-runa ble i praksis nesten aldri brukt. Statistikk på dette er veldig klar. Når runeristerne mangler p-runa, ser det ut som at b-runa ble brukt for /p/, i tillegg til /b/. B-lyden ble også etter hvert to ulike lyder, [b] og [β]. (Mange mener at b-lyden "alltid" hadde to ulike verdier, men det tror ikke jeg. Jeg tror at b-runa opprinnelig kun stod for [β], og at [b] ikke fantes fǿr sen eller mellomsen urnordisk språkperiode.) Dessuten fantes det også to ulike p-lyder, [p] og [pʰ], så b-runa har altså etter hvert fått fire (4) ulike verdier: [b, β, p, pʰ].
2/3
Jeg kan gå inn i flere andre detaljer for ulike tegn, men jeg tror dette holder for å illustrere hovedpoenget mitt. Det vanskeligste å forstå er hvorfor O-runa ikke blir beholdt; dens verdi eller verdier ble overtatt av U-runa. Den står dermed for /u, o/, pluss omlydsvokalene /y, ǿ/, og halvvokalen [w].
Men dette er jo i tråd med tendensen som i det urnordiske korpuset. Jeg tror at, etter synkopetida, hadde språket i Skandinavia utviklet seg så drastisk og så langt fra språket som runealfabetet opprinnelig skulle uttrykke, at man faktisk gjennomgikk en bevisst reform av alfabetet. Jeg tror at det var blitt så vanskelig (umulig) å uttrykke norrǿnt språk med runeskrift at de rett og slett "måtte" omskape det. Mange av utviklingene (bortfall av runer) hadde allerede skjedd naturlig, og reformen har egentlig bare tatt videre de utviklingene som allerede hadde skjedd, samtidig som den skapte en ny, stabil ortografi. Det inngikk ganske mange drastiske innovasjoner i reformen; men ett grunnprinsipp har altså vært å la runer holde flere ulike verdier.
Et annet prinsipp var visstnok at runer som står lenger fremme i ei "ætt" burde bevares over runene som står lenger bak. (Således blir alle de seks fǿrste runene beholdt; mens O-runa og D-runa faller bort.)
Et tredje prinsipp, som muligens ikke tredde inn umiddelbart, var visstnok at runene skulle forenkles på et rent grafisk nivå. Således skifter M-runa og H-runa sin fysiske form.
Men men, jeg burde kanskje stopp her. Jeg synes selv at dette emnet er ufattelig interessant, åpenbart. Men det er kanskje ikke alle som setter pris på autismen min her.
3/3
Jeg vil gerne hjem, men det gor mine forældre kede af det. Hvad gor jeg? Har mest lyst til at være alene.
det eneste af lynch jeg har set er inland empire, og den film er godt nok langt oppe i sin egen rov
Se Blue Velvet
bare rolig user det er helt i orden at have holdninger der er fuldstændigt forkerte.
Dette. Blue Velvet er ret ligetil handlingsmæssigt men stadig et "sign of things to come" fra Lynch's side af. En god intro til Lynch udover slef Twin Peaks sæson 1&2.
Sæson 3 er stadig bizar for mig men jeg nod den dog trods alt.
sdot
Kaffe og pibe
Har du en kæreste
Nej. Har heller aldrig haft en.
Hor den smukke pedosang!
Born skal voldtages dagen lang!
Både med og uden tvang!
næ
Kære norskanon.
Kan du fortælle mig hvad man ved/hvad myterne fortæller om Danernes oprindelse og om skjoldungerne og kong Skjold?
nej, har aldrig haft.
er 24-årig kysselos jomfru.
Såvidt jeg husker forteller mytene at Danmark ble "skapt" av en konge som het Dan, som gav landet navnet sitt. Saxo oppgir to ulike Dan-personer, Snorri oppgir kun én. Det blir vanskelig å sǿke sannhet i disse mytene, siden de egentlig ble skapt for å gi konger legitimitet (via religion; dyrking og personkult). Skjold spesielt er jo en sagnperson; hans fortelling er ren legende. Jeg vet at Varg har tolket landet Danmark og danskene som et slags skjold som virkelig beskyttet hedne nordgermanere mot sydre folkeslag og kristendommen sǿrfra. Man skal selvfǿlgelig ikke ta Varg alvorlig, men tolkningene hans er alltid interessante, om intet annet...
Dette med at landet/navnet Danmark kom fra en mann "Dan" hǿrtes vel rimelig ut for folk i vikingtid og etterkommerne, men egentlig er det ytterst tvilsomt. Dan er nok navnet på et folkeslag, akkurat som sakserne i Saksen og rygene i Rogaland, og egentlig er navnet et slags topynom, av ei eller anna rot, som for oss blir ekstremt vanskelig å tolke.
Skandinavia, forresten, har vært bebodd siden lenge fǿr det kom indoeuropeere/germanere folk hit. Vi som bor her i dag er etterkommere av både germanere og pregermanere, og Danmarks historie går veldig langt tilbake i tid, langt lenger enn de norrǿne kildene. Hvis du ǿnsker å finne Danmarks eldste rǿtter, burde du egentlig sǿke svar i arkeologien. (Men på den tida fantes jo ikke nasjoner på samme måte som de gjǿr i dag.)
>Saxo oppgir to ulike Dan-personer
tre, ikke to.
Togperron?
hvilket tog skal vi med
Toget hjemad.
hvad har du lavet?
Besogt mine forældre og nogle kammerater.
Tak, kloge norskanon.
Ligner et provinshul.
jeg er ikke klok, jeg er bare en taper med autisme.
Det er en dejlig provinsby. Hvordan kan det være at du har behov for at underminere andres byer? Er du utilfreds med hvor du bor?
han er nok en kownhavner
Det kunne man da godt blive lokket til at tro. Det er da også en dejlig by, men alle byer har deres positive og negative sider.
Hvis en by ikke har mindst 50 dognkiosker og 5 stripbarer er det umenneskeligt at bo der.
Jeg har kun behov for 1 kiosk og 0 stripbarer.
Kan du fortælle mig hvorfor det er umenneskeligt?
Uironisk: der er ikke noget valg i forhold til hvem man hænger ud med eller hvor man hander etc i små byer. Alle kender alle hvilket er frygteligt - man kan aldrig være anonym.
det er da ligemeget, når man alligevel bare sidder foran computeren
Jeg får stress af byer. Er fodt og opvokset i en lille landsby med færre en 200 indbyggere. Flyttede ind til en by med 3.000 indbyggere sammen med mine forældre da jeg var 17. Da jeg flyttede hjemmefra vendte jeg tilbage til min hjemby.
er alle landsbyens beboere fortidspensionister og/eller almindelige pensionister?
Tror mange er. Mange af de typer der bor her i dag er fattige og socialt udsatte. Den gennemsnitlige salgspris på de 18 huse der er blevet solgt herude indenfor de seneste fem år er 462,000kr.
Indbyggertallet er mere end halveret siden jeg borde her med mine forældre som barn. Dengang var det primært bornefamilier osv. der boede her. Men i mine ojne er byen stadig den samme hyggelige by den altid har været.