bare rolig user det er helt i orden at have holdninger der er fuldstændigt forkerte. Dette. Blue Velvet er ret ligetil handlingsmæssigt men stadig et "sign of things to come" fra Lynch's side af. En god intro til Lynch udover slef Twin Peaks sæson 1&2.
Sæson 3 er stadig bizar for mig men jeg nod den dog trods alt.
Henry Brooks
sdot
Jace Gray
Kaffe og pibe
Ryan Sullivan
Har du en kæreste
Jackson Cruz
Nej. Har heller aldrig haft en.
William Powell
Hor den smukke pedosang! Born skal voldtages dagen lang! Både med og uden tvang!
Såvidt jeg husker forteller mytene at Danmark ble "skapt" av en konge som het Dan, som gav landet navnet sitt. Saxo oppgir to ulike Dan-personer, Snorri oppgir kun én. Det blir vanskelig å sǿke sannhet i disse mytene, siden de egentlig ble skapt for å gi konger legitimitet (via religion; dyrking og personkult). Skjold spesielt er jo en sagnperson; hans fortelling er ren legende. Jeg vet at Varg har tolket landet Danmark og danskene som et slags skjold som virkelig beskyttet hedne nordgermanere mot sydre folkeslag og kristendommen sǿrfra. Man skal selvfǿlgelig ikke ta Varg alvorlig, men tolkningene hans er alltid interessante, om intet annet...
Dette med at landet/navnet Danmark kom fra en mann "Dan" hǿrtes vel rimelig ut for folk i vikingtid og etterkommerne, men egentlig er det ytterst tvilsomt. Dan er nok navnet på et folkeslag, akkurat som sakserne i Saksen og rygene i Rogaland, og egentlig er navnet et slags topynom, av ei eller anna rot, som for oss blir ekstremt vanskelig å tolke.
Skandinavia, forresten, har vært bebodd siden lenge fǿr det kom indoeuropeere/germanere folk hit. Vi som bor her i dag er etterkommere av både germanere og pregermanere, og Danmarks historie går veldig langt tilbake i tid, langt lenger enn de norrǿne kildene. Hvis du ǿnsker å finne Danmarks eldste rǿtter, burde du egentlig sǿke svar i arkeologien. (Men på den tida fantes jo ikke nasjoner på samme måte som de gjǿr i dag.)